Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 2020

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.

– Det är fantastiskt att vi når det globala målet att producera mer förnybar energi än vi förbrukar i våra egna byggnader till 2020. Vi i Sverige nådde detta redan för ett par år sedan tack vare våra vindkraftparker i Dalarna och Härjedalen som en del av vår hållbarhetsresa, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Sedan 2009 har Ingka-koncernen investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi. I och med de senaste tillskotten – två solcellsparker i USA och en vindkraftpark i Rumänien – kommer mer förnybar energi produceras än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt äger Ingka-koncernen 920 000 solpaneler och 534 vindkraftverk samtidigt som ytterligare 700 000 solpaneler planeras i USA. Koncernens totala produktion av förnybar energi uppgår nu till totalt 1,7 GW, vilket motsvarar 187 miljoner tända LED-lampor.

IKEA Sverige nådde målet redan 2015 och äger idag 46 vindkraftverk i Dalarna och Härjedalen. IKEA driver även resan mot mer förnybar energi på bredare front som en del av sin hållbarhetsresa. Tidigare i veckan lanserades försäljning av solceller för privatpersoner i Sverige och till 2025 ska detsamma erbjudas i alla 30 länder.

– Vi tror att framtiden är förnybar och har investerat mycket i vind och sol eftersom vi tror att det stärker vår verksamhet. Vi är väldigt glada över att ha överskridit denna viktiga milstolpe på IKEA-resan för att bli klimatpositiva. Vi hoppas att det sänder ett tydligt budskap om att det som är bra för affären också är bra för planeten, säger Jesper Brodin, vd på Ingka-koncernen.

Initiativen är en del av IKEAs ambition att bli klimatpositiva till 2030, vilket innebär att minska utsläppen av växthusgaser mer än vad värdekedjan släpper ut. IKEA vill också bidra till att nå Parisavtalets mål om en begränsad global temperaturökning på 1,5 grader celcius över förindustriella nivåer.

Mellan den 23-29 september deltar IKEA i FNs klimattoppmöte och klimatveckan i New York för att tillsammans med andra ledande företag driva på omställningen till ett hållbart samhälle.

Läs mer om IKEAs hållbarhetsarbete i rapporterna om hållbar utveckling för verksamhetsåret 2018 här:

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige