Ingmari Pagenkemper blir vd och konstnärlig ledare för Södra Teatern AB

Ingmari Pagenkemper blir vd och konstnärlig ledare för Riksteaterns dotterbolag Södra Teatern AB. Hon tillträder sin nya tjänst den 1 augusti och kommer då att ansvara för all verksamhet i huset, såväl scenutbudet som restaurangverksamheten. Ingmari Pagenkemper kommer närmast från Hamburger Börs där hon är vd. Hon har tidigare varit bland annat musikansvarig på Lydmar Hotel och nöjeschef på Berns. Hon har också varit producent, bland annat på Södra Teatern och Stockholms Kulturfestival.

- Jag ser fram emot att återvända till Södra Teatern där jag arbetade som producent med bland annat Hootchy Kootchy Club med mera under 2006. Sedan dess har jag samlat på mig erfarenheter också från restaurangbranschen och ser fram emot min kommande roll som vd och konstnärlig ledare där jag får möjlighet att kombinera scenverksamheten med restaurangerfarenheterna. Jag kommer att fortsätta utveckla Södra Teaterns kulturella verksamhet i enlighet med Riksteaterns värdegrund. Vi ska även i fortsättningen erbjuda publiken ett spännande utbud med scenkonst, debatter och mötesplatser, säger Ingmari Pagenkemper. Riksteaterns styrelse beslutade tidigare denna månad att slå samman de två verksamheterna - scenutbudet och restaurangverksamheten - som finns inom huset Södra Teatern i en gemensam organisation. Riksteaterns dotterbolag Södra Teatern AB, som ansvarat för restaurangverksamheten, utvidgar därmed sin verksamhet till att även rymma scenutbudet. Genom att samla all verksamhet i ett dotterbolag, Södra Teatern AB, blir det en tydlig ledning med en person som är både VD och Konstnärlig ledare och därigenom bättre förutsättningar att skapa en helhetsupplevelse för publiken, en bättre vardag för medarbetarna i huset och förbättrad ekonomisk styrning. Riksteatern är ägare av aktiebolaget Södra Teatern AB och kommer även i fortsättningen att vara det. - Jag är mycket glad över att kunna rekrytera Ingmari Pagenkemper som vd och konstnärlig ledare för Södra Teatern AB. Hon är en bra ledare för en internationell gästspelsscen och har stor kompetens och kapacitet att framgångsrikt kombinera en spännande scenkonstverksamhet med restaurang, bar, klubbar inom Södra teatern. Hon kommer att fylla huset med en verksamhet som svarar väl mot både kulturpolitiska mål och Riksteaterns signum att vara engagerande, kommunikativa och utmanande säger Birgitta Englin, vd för Riksteatern och ordförande i dotterbolaget Södra Teatern AB. Riksteatern har ansvarat för verksamheten på Södra Teatern sedan 1976. Hittills har verksamheten i huset drivits i två organisationer, scenutbudet i en och restaurangverksamheten i en annan. Från den 1 juni 2013 samlar Riksteatern all verksamhet i huset i ett och samma dotterbolag, Södra Teatern AB. Södra Teatern AB har hittills ansvarat för restaurangverksamheten. Dotterbolagets verksamhet kommer från juni även innefatta scenkonstutbudet, till exempel konserter, klubbar, samtal och debatter.

För pressfrågor Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78.

Riksteaterturné för succépjäs om förbjuden kärlek i 50-talets Västerbotten29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Vajlett och Rut är en förbjuden kärlekshistoria i en frireligiös by i 50-talets Västerbotten. En ung nyinflyttad lärarinna och en kortklippt postfröken fattar tycke för varandra. Men samtidigt som känslorna växer mellan dem växer skvallret och rädslan för att bli avslöjade. I regi av Karin Enberg, dramatiserad av Ninna Tersman efter Karin Alfredssons böcker. Ett samarbete mellan Riksteatern och Västerbottensteatern. Turnépremiär med Riksteatern, 3 mars Strängnäs.