Inkludera utemiljöer och infrastruktur i klimatdeklarationerna

Branschorganisationerna Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä vill att våra utemiljöer ska ingå i klimatdeklarationerna.

Foto: Åke E:son Lindman

Från och med 1 januari gäller krav på klimatdeklarationer i syfte att bidra till minskad klimatpåverkan från byggskedet. Branschorganisationerna vill att även utemiljöer och infrastruktur inkluderas.

Tillsammans med företrädare för bland andra Miljöpartiet och Kristdemokraterna bildade Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä under 2021 ett råd med målsättningen att öka andelen trä i utemiljöer.

– Svenska Träskyddsföreningen och Svenskt Trä upplever att det råder en samstämighet över partigränserna kring att öka andelen trä även mellan husen och i våra stadskärnor. Det visar sig inte minst i vårt samarbete med Emma Hult (MP) och Larry Söder (KD). Tillsammans har vi tagit fram konkreta förslag som myndigheter och departement kan använda sig av. Vi har idag också skickat över våra förslag till bostadsminister Johan Danielsson, säger Fredrik Westin, VD, Svenska Träskyddsföreningen.

Sverige har tagit ett steg på vägen och är ett av de första länderna som infört klimatdeklarationer i produktionsfasen, men ännu omfattas alltså inte de byggprojekt som hamnar i våra utemiljöer. Nu pågår en diskussion om ”nästa steg” avseende klimatdeklarationerna.  Att inkludera utemiljöerna är ett naturligt steg i utvecklingen mot en hållbar samhällsbyggnadssektor. Utemiljön handlar om stadstorg och parkmiljöer, cykelbanor, bullerskärmar, plank och broar, om bostadsområden, vattennära lägen, hamnar, bryggor och gatumiljöer som ofta har en materialåtgång som kan vara minst lika omfattande som vid uppförande av bostads-och kontorsfastigheter. När det gäller projekt i utemiljöer görs ofta  upphandlingar av material som medför stora emissioner av växthusgaser. Det är orimligt att inte inkludera de miljöer som ligger utanför husens väggar.

– Vi menar att utemiljön spelar en viktig roll när vi bygger våra städer de kommande decennierna.  Potentialen är enorm och vi ser fram emot att fortsätta denna dialog med beslutsfattare på lokal och nationell nivå, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på branschorganisationen Svenskt Trä.

Förslag för att öka andelen trä i infrastruktur och utemiljöer

• Klimatdeklarera byggprojekt för utemiljöer och grön infrastruktur – med målet att även utemiljön omfattas vid kommande revideringar
  • Besluta om samordning av forskning kring hållbarbarhet och byggprojekt för utemiljöer
  • Besluta om att förstärka utbildningsinsatser inom området hållbart byggande för utemiljöer – riktas till upphandlingsansvariga, arkitekter och konstruktörer
  • Besluta om att inrätta en professur med fokus på träanvändning i utemiljöer

Kontaktpersoner:
Johan Fröbel, chef teknik och handel, Svenskt Trä, 08 762 79 68
Fredrik Westin, vd, Svenska Träskyddsföreningen, 070-418 49 59

Foto: Åke E:son Lindman

Svenskt Trä sprider kunskap om trä, träprodukter och träbyggande för att främja ett hållbart samhälle och en livskraftig sågverksnäring. Det gör vi genom att inspirera, utbilda och driva teknisk utveckling.

Svenskt Trä representerar svensk sågverksindustri och är en del av branschorganisationen Skogsindustrierna. Svenskt Trä företräder också svensk limträ- och förpackningsindustri samt har ett nära samarbete med svensk bygghandel och trävarugrossisterna.

Årets limträbyggnader uppmärksammas för sina höga ambitioner kring hållbarhet och god arkitektur22.12.2022 07:38:27 CET | Pressmeddelande

Inspirerande limträprojekt saknas inte när limträbranschen gör en sammanfattning av det gångna året. Även om ett svagare konjunkturläge minskat försäljningen av lagerbalk har projektbalk som innefattar leveranser till större byggprojekt ökat. Här bjuder branschens limträtillverkare på ett urval av limträprojekt i en större skala som färdigställts under 2022.

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä lyfte vikten av att våga tänka nytt och utmana13.12.2022 11:08:23 CET | Pressmeddelande

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på branschorganisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. Därför ger vi branschen möjlighet att mötas, inspireras och dela med sig av sina erfarenheter av träbyggande, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.

Trämarknaden i Karlstad synliggjorde en bransch med både utmaningar och framtidstro23.11.2022 10:55:36 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Träs traditionella marknadsseminarium på Trämarknaden i Karlstad den 17 november, bjöd på viktiga diskussioner och insikter om träbranschen just nu. Under förmiddagen diskuterades världsekonomin, råvaruförsörjningen och Skogsstyrelsens analyser kring hållbara avverkningsnivåer. Det framkom att branschen står inför utmaningar framåt men att man ser ljust på framtiden då efterfrågan av svenska trävaror ser ut att öka.