ManpowerGroup

Inkluderande arbetsplatser viktiga för fyra av fem svenskar

Dela
Det är viktigt för svenskarna att arbeta på en inkluderande arbetsplats. Fyra av fem, 83 procent, kan inte tänka sig att jobba för ett företag som gör skillnad på människor utifrån etnicitet eller hudfärg. Nästan lika många, 81 procent, kan inte tänka sig en arbetsgivare som gör skillnad på människor utifrån kön eller sexuell läggning. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, ManpowerGroups Work Life.

– Undersökningen talar sitt tydliga språk – svenskarna vill ha en arbetsgivare som tar ansvar för att bidra till en mer jämlik och jämställd arbetsmarknad. Ett företag som har tydliga värderingar och vågar prata om dem har mycket att vinna, inte minst i form av ett stärkt arbetsgivarvarumärke och ökad intern stolthet, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

Drygt fyra av fem svenskar kan inte tänka sig att jobba för ett företag som gör skillnad på människor utifrån faktorer som etnicitet, kön eller sexuell läggning – det visar Sveriges största arbetslivspanel, ManpowerGroups Work Life, som har besvarats av 2 931 svenskar.

Resultaten i undersökningen är relativt oberoende av ålder – i stället finns de tydligaste skillnaderna i svenskarnas attityder mellan könen. 87 procent av de kvinnliga respondenterna i undersökningen kan inte tänka sig att arbeta på ett företag som gör skillnad på människor utifrån etnicitet eller hudfärg, och 86 procent av kvinnorna svarar detsamma utifrån faktorer som kön eller sexuell läggning. Motsvarande andel bland männen är lägre, 78 respektive 76 procent.

– Det kan vara en stor fördel att våga kommunicera kring sina värderingar. Bland annat är det ett sätt för företaget att särskilja sig på en arbetsmarknad där konkurrensen om att hitta rätt kompetens hårdnar allt mer. Den arbetsgivare som lyckas väl med inkluderingen har exempelvis goda möjligheter att öka attraktionskraften gentemot kvinnliga medarbetare, säger Mikael Jansson.

Om ManpowerGroups Work Life:
ManpowerGroups Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under september 2022 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 931 personer har svarat på undersökningen.

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om undersökningen
Frågorna som ligger till grund för detta pressmeddelande löd:

Ange hur väl du instämmer med följande påstående: Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba för ett företag som gör skillnad på människor utifrån etnicitet eller hudfärg.

 

Ange hur väl du instämmer med följande påstående: Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba för ett företag som gör skillnad på människor utifrån kön eller sexuell läggning.

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Evenemangsgatan 21, 5 tr.
169 79 Solna

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.



Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Hoppfullt på arbetsmarknaden – men blandade branschsignaler inför andra kvartalet11.3.2025 07:58:28 CET | Pressmeddelande

Den svenska arbetsmarknaden visar en försiktig optimism inför andra kvartalet, med en sysselsättningsprognos på +19 procent. Samtidigt är skillnaderna på branschnivå stora – i transport, logistik och fordonsindustrin ökar rekryteringsviljan skarpt, medan energi- och samhällsservice tror på en minskad arbetsstyrka under kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye