Innovationsföretagen stärker kansliet

För att ytterligare förstärka erbjudandet till medlemsföretagen stärks nu Innovationsföretagens kansli med Jannice Johansson Steijner, erfaren affärsutvecklare och arkitekt.

Jannice kommer att utveckla Innovationsförbundets erbjudande av tjänster, rådgivning, utbildning och försäkringar, samt stötta förbundet inom vissa samverkans- och digitaliseringsprojekt. Målsättningen är att bredda målgruppen samt utveckla och stärka erbjudandet, bland annat för arkitektkontor.

- Marknaden för våra medlemmar ändras snabbt och ställer delvis nya krav på vad branschkansliet erbjuder, säger Magnus Höij. Med vårt fokus på att stärka medlemsnyttan kommer Jannice med sin långa bakgrund i branschen att kunna göra stor nytta.

Jannice är arkitekt SAR/MSA och senior affärsstrateg mot kreativa branscher, och har haft ledande positioner inom bland annat Tengbom, KOD arkitekter och NOTE Design Studio. Hon har också bakgrund som styrelseledamot på Innovationsföretagen samt är ordförande i Sveriges Arkitekters företagarråd.

- Jag ser mycket fram emot att få nyttja min breda erfarenhet från konsultföretag och med den bidra till bättre förutsättningar för branschen i stort, sägerJannice Johansson Steijner. I tider med avmattning i konjunkturen och därtill en snabbt föränderlig omvärld finns ett stort behov av både kompetensväxling och nya former av stöd till medlemmarna, frågor jag hoppas kunna bidra med.

Jannice Johansson Steijner arbetar för Innovationsföretagen sedan oktober på deltid som konsult.

Innovations­företagen är en bransch- och arbetsgivar­organisation som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Vi samlar cirka 765 medlems­företag, som tillsammans har 37 000 anställda. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för en världsledande arkitekt- och ingenjörsbransch.

Avmattning och lägre investeringar i FoU31.10.2019 13:24:21 CETPressmeddelande

Idag presenterar Innovationsföretagen sin konjunkturrapport, Investeringssignalen med marknadssituationen för innovativa arkitekt- och ingenjörsföretag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Rapporten signalerar om en avmattning över hela sektorn med försämrad lönsamhet som följd, samt om vikande investeringar i forskning och utveckling (FoU). Tidsbrist och låga marginaler anges som orsaker bakom de låga investeringarna. Avmattningen kan frigöra tid till ökade investeringar. Men finns pengarna om lönsamheten försämras?

Försiktighetskulturen gör svenskarna till innovativa medelmåttor – ny rapport från Innovationsföretagen1.7.2019 08:45:00 CESTPressmeddelande

Sverige och svenskarna uppfattas gärna som ett av världens mest innovativa folk. En bild som vi med stolthet reproducerar. Vi tar till oss ny teknik, är tidiga med att anamma moderna trender och lyfter upp Klarna, Spotify och Kry som praktiska exempel på den svenska, innovativa folksjälen. Men verkligenheten ser annorlunda ut visar en ny rapport som tagits fram av Innovationsföretagen tillsammans med Kairos Future.