Innovativt Sverige kräver estetisk kompetens

Alla behöver undervisning i estetiska ämnen under sin skoltid. Det blir allt tydligare att den yrkesroll som innehåller estetik och kreativitet löper liten risk att bli förlorare i digitaliseringens tidevarv. Dagens regeringsförslag att återinföra det obligatoriska estetiska valet i gymnasiet är positivt och ligger rätt i tiden, anser Sveriges Arkitekter.

– En bredd av människor med kreativ förmåga är en överlevnadsfråga för att Sverige ska kunna hävda sig som en innovativ nation. Estetik, kreativitet och förmåga att hantera designprocesser är ingen medfödd förmåga utan något vi måste träna oss i. Det är en kompetens som inte riskerar att försvinna när digitalisering och automatisering ökar, säger Charlotta Holm Hildebrand, tf förbundsdirektör i Sveriges Arkitekter.

Efter att gymnasiereformen 2011 tog bort obligatoriska estetiska ämnen har elever valt bort dessa till förmån för kurser som genererar behörighet och meritpoäng. Utvecklingen har lett till att vissa gymnasieskolor helt har tagit bort estetiska ämnen.

Sveriges Arkitekter har verkat för att de estetiska ämnena ska återinföras under en längre tid. Ur en samhällig synvinkel ökar efterfrågan på medarbetare med estetisk och konstnärlig kompetens. I skolan underlättar estetisk och kreativ verksamhet inlärning av mer faktaorienterade gymnasieämnen. Den sänker även trösklarna för att ta del och bidra till kulturlivet. För arkitektbranschen ger estetiska ämnen en viktig grund för fortsatta studier inom arkitektur. Att dessa är obligatoriska ökar chanserna att bredda rekryteringen till arkitektutbildningarna.

– Arkitekters kompetens är oumbärlig i dagens samhällsbyggnadsbransch eftersom de snabba förändringarna kräver hög innovationstakt. Kreativa medarbetare som stärker designprocessen är därför omistliga, säger Charlotta Holm Hildebrand.

För ytterligare information, kontakta tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand. Tel 0706-84 44 77, mejl charlotta.holm.hildebrand@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Fyra nominerade till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad1.2.2019 08:10:00Pressmeddelande

För första gången är en restaurering i den här omfattningen nominerad till Kasper Salin-priset, Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris som delas ut sedan 1962 av Sveriges Arkitekter. Restaureringen av Nationalmuseum i Stockholm konkurrerar med en gotländsk villa, ett bostadskvarter på Gärdet i Stockholm och med Malmö saluhall. Vilken som vinner står klart på Arkitekturgalan den 19 mars.

Sienaprisets nominerade greppar centrala samhällsfrågor15.1.2019 08:08:57Pressmeddelande

Juryn för Sienapriset, som belönar årets bästa landskapsarkitektur, har valt ut fyra nominerade som alla är goda exempel på aktuella trender inom svensk och europeisk landskapsarkitektur. Striden står mellan Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland, Jubileumsparken i Göteborg, Millennieskogen i Malmö och Solhagaparken i Huddinge. Vem som mottar Sveriges Arkitekters Sienapris avgörs på Arkitekturgalan den 19 mars.