Inrikesflygbolaget BRA anpassar sig till den svagare inrikesflygmarknaden

Det är ingen hemlighet att det generella marknadsläget för inrikesflyg med minskad efterfrågan, kraftiga kostnadsökningar genom flygskatt, stigande priser på flygbränsle, svag kronkurs, höjda flygplatsavgifter och flygskam på toppen av det är utmanande för flygbranschen.

Inrikesflygbolaget BRA vill därför anpassa sin verksamhet ytterligare för att ännu bättre möta kundernas önskemål avseende tidtabeller och avgångar, stärka den gröna positionen ytterligare samt framförallt förenkla och effektivisera verksamheten för att komma tillrätta med lönsamheten, som varit svag de senaste åren. BRA vill:

• Fortsätta fasa ut jetflygen, Avro RJ, från flygflottan under 2019-2020 till förmån för de något mindre och klimatsmartare propellerflygplanen.
  • Justera tidtabeller och avgångstider från oktober för att ännu bättre möta kundernas behov och önskemål.
  • Lägga ned flyglinjen Jönköping-Stockholm i mitten av juni 2019.
  • Flyg Östersund-Stockholm torsdag-söndag istället för alla dagar i veckan från oktober.
  • Öka kapaciteten något från Gotland.

Konkret innebär det att bolaget under år 2019-2020 har för avsikt att fortsätta arbetet med att successivt fasa ut sina tio äldre jetflygplan till förmån för att flyga mer med de tolv klimatsmartare och snabbare propellerflygplanen från ATR. Jetflygplanen tar 112 passagerare och turbopropellerflygplan 72.

BRA vill till exempel flyga med olika flygplansstorlekar mellan Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm utifrån efterfrågan.

BRA ser även löpande över vilka linjer som är lönsamma och justerar linjenätverket när det behövs.

På grund av för få passagerare och dålig lönsamhet planerar BRA att lägga ned flyglinjen Jönköping-Stockholm i mitten av juni 2019.

Den minskade efterfrågan på flyg från Östersund det senaste året innebär även att BRA från och med slutet av oktober 2019 vill minska trafiken till torsdag-söndag istället för avgångar alla dagar i veckan.

Minskar intresset för flyg som det gjort från exempelvis Östersundsregionen, så tvingas vi minska antal avgångar och anpassa oss utifrån efterfrågan, säger Geir Stormorken, VD för flygbolaget BRA.

Samtidigt passar BRA på att öka kapaciteten något från Gotland och justerar alla sina tidtabeller generellt från och med vintern 2019, för att bli än mer attraktiva för fler passagerare, något som många resenärer efterfrågat. Antal avgångar från bolagets kvarvarande 17 destinationer i Sverige blir i det närmaste desamma som idag.

De planerade förändringarna kommer under de kommande åren innebära ett successivt minskande behov av jetflygplan, som i sin tur innebär minskande behov av bemanning och allt färre arbetstillfällen över tid.

Hur många personer som under 2019-2020 kommer att behöva lämna BRA är för tidigt att gå in på i detalj, då det är en löpande och pågående process. Men det handlar om de som flyger, servar och administrerar bolagets jetflygplan och totalt har 363 personer varslats av bolagets strax över 1000 anställda.

– Vår personal är självklart en av våra allra viktigaste tillgångar men när allt färre svenskar väljer inrikesflyg måste vi anpassa oss även om det tyvärr innebär att kollegor berörs och tvingas lämna oss vilket gör beslutet oerhört tungt beslut att fatta, säger Geir Stormorken.

– Vi måste som kommersiellt företag anpassa vår verksamhet utifrån efterfrågan för att fortsatt stå stadiga som en del av den svenska kollektivtrafiken både nu och i framtiden. Med de förändringar vi nu avser göra lägger grunden för att långsiktigt bli både ekonomiskt och miljömässigt hållbara, säger Geir.

Den generella efterfrågan av inrikesflygresor har under 2018 minskat med 3,7 procent enligt Trafikverket. Under första kvartalet 2019 har efterfrågan fortsatt minska med cirka 5 procent. BRA ser motsvarande minskning eftersom bolaget i det närmaste endast flyger inrikes.

Vi är sedan länge Sveriges, kanske världens klimatsmartaste inrikesflygbolag vilket vi vill bygga vidare på. Här hjälper dessvärre inte den nya flygskatten tillTrots att vi klimatkompenserar alla utsläpp, ger alla möjlighet att välja biobränsle, är miljöcertifieradeköper utsläppsrätter via EUETS och flyger de klimatsmartaste flygplanen för regionalflyg som finns,  betalar våra inrikesresenärer dubbelt så mycket statlig flygskatt för en kortare tur- och returresa jämfört med många europaresenärer, avslutar Geir Stormorken.

För mer pressinformation:

Ulrika Matsgård, Kommersiell chef 070-699 49 49, ulrika.matsgard@flygbra.se

Pressjour utanför kontorstid 010 -722 16 62 press@flygbra.se

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.

Nytt direktflyg från Göteborg till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Göteborg och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flygresor till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Nytt direktflyg från Malmö till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Malmö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flyg till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.