Inrikesflygbolaget BRA anpassar sig till den svagare inrikesflygmarknaden

Det är ingen hemlighet att det generella marknadsläget för inrikesflyg med minskad efterfrågan, kraftiga kostnadsökningar genom flygskatt, stigande priser på flygbränsle, svag kronkurs, höjda flygplatsavgifter och flygskam på toppen av det är utmanande för flygbranschen.

Inrikesflygbolaget BRA vill därför anpassa sin verksamhet ytterligare för att ännu bättre möta kundernas önskemål avseende tidtabeller och avgångar, stärka den gröna positionen ytterligare samt framförallt förenkla och effektivisera verksamheten för att komma tillrätta med lönsamheten, som varit svag de senaste åren. BRA vill:

• Fortsätta fasa ut jetflygen, Avro RJ, från flygflottan under 2019-2020 till förmån för de något mindre och klimatsmartare propellerflygplanen.
  • Justera tidtabeller och avgångstider från oktober för att ännu bättre möta kundernas behov och önskemål.
  • Lägga ned flyglinjen Jönköping-Stockholm i mitten av juni 2019.
  • Flyg Östersund-Stockholm torsdag-söndag istället för alla dagar i veckan från oktober.
  • Öka kapaciteten något från Gotland.

Konkret innebär det att bolaget under år 2019-2020 har för avsikt att fortsätta arbetet med att successivt fasa ut sina tio äldre jetflygplan till förmån för att flyga mer med de tolv klimatsmartare och snabbare propellerflygplanen från ATR. Jetflygplanen tar 112 passagerare och turbopropellerflygplan 72.

BRA vill till exempel flyga med olika flygplansstorlekar mellan Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm utifrån efterfrågan.

BRA ser även löpande över vilka linjer som är lönsamma och justerar linjenätverket när det behövs.

På grund av för få passagerare och dålig lönsamhet planerar BRA att lägga ned flyglinjen Jönköping-Stockholm i mitten av juni 2019.

Den minskade efterfrågan på flyg från Östersund det senaste året innebär även att BRA från och med slutet av oktober 2019 vill minska trafiken till torsdag-söndag istället för avgångar alla dagar i veckan.

Minskar intresset för flyg som det gjort från exempelvis Östersundsregionen, så tvingas vi minska antal avgångar och anpassa oss utifrån efterfrågan, säger Geir Stormorken, VD för flygbolaget BRA.

Samtidigt passar BRA på att öka kapaciteten något från Gotland och justerar alla sina tidtabeller generellt från och med vintern 2019, för att bli än mer attraktiva för fler passagerare, något som många resenärer efterfrågat. Antal avgångar från bolagets kvarvarande 17 destinationer i Sverige blir i det närmaste desamma som idag.

De planerade förändringarna kommer under de kommande åren innebära ett successivt minskande behov av jetflygplan, som i sin tur innebär minskande behov av bemanning och allt färre arbetstillfällen över tid.

Hur många personer som under 2019-2020 kommer att behöva lämna BRA är för tidigt att gå in på i detalj, då det är en löpande och pågående process. Men det handlar om de som flyger, servar och administrerar bolagets jetflygplan och totalt har 363 personer varslats av bolagets strax över 1000 anställda.

– Vår personal är självklart en av våra allra viktigaste tillgångar men när allt färre svenskar väljer inrikesflyg måste vi anpassa oss även om det tyvärr innebär att kollegor berörs och tvingas lämna oss vilket gör beslutet oerhört tungt beslut att fatta, säger Geir Stormorken.

– Vi måste som kommersiellt företag anpassa vår verksamhet utifrån efterfrågan för att fortsatt stå stadiga som en del av den svenska kollektivtrafiken både nu och i framtiden. Med de förändringar vi nu avser göra lägger grunden för att långsiktigt bli både ekonomiskt och miljömässigt hållbara, säger Geir.

Den generella efterfrågan av inrikesflygresor har under 2018 minskat med 3,7 procent enligt Trafikverket. Under första kvartalet 2019 har efterfrågan fortsatt minska med cirka 5 procent. BRA ser motsvarande minskning eftersom bolaget i det närmaste endast flyger inrikes.

Vi är sedan länge Sveriges, kanske världens klimatsmartaste inrikesflygbolag vilket vi vill bygga vidare på. Här hjälper dessvärre inte den nya flygskatten tillTrots att vi klimatkompenserar alla utsläpp, ger alla möjlighet att välja biobränsle, är miljöcertifieradeköper utsläppsrätter via EUETS och flyger de klimatsmartaste flygplanen för regionalflyg som finns,  betalar våra inrikesresenärer dubbelt så mycket statlig flygskatt för en kortare tur- och returresa jämfört med många europaresenärer, avslutar Geir Stormorken.

För mer pressinformation:

Ulrika Matsgård, Kommersiell chef 070-699 49 49, ulrika.matsgard@flygbra.se

Pressjour utanför kontorstid 010 -722 16 62 press@flygbra.se

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

AMF invests SEK 200M in the Swedish airline Braathens Regional Airlines15.10.2021 16:16:05 CEST | Press release

The equity investment is made in connection with the growth journey that the airline has begun after the pandemic. The airline has launched an ambition of reaching net-zero by 2030, combined with sound profitability. - The investment supports our ambition of combining growth and increased connectivity with becoming the first airline in the world to reach net-zero, says Per G. Braathen, chairman of Braathens Regional Airlines.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA15.10.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillväxtresa som flygbolaget har påbörjat efter pandemin. Syftet är att finansiera flygbolagets höga målsättning att bli ett av världens första flygbolag som når netto-noll utsläpp och samtidigt växa med god lönsamhet. - Investeringen gör att vi kan genomföra vår satsning där vi kombinerar ökad tillgänglighet med minskat koldioxidavtryck, säger Per G. Braathen, ordförande i BRA.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

Succé för flygbolaget BRA i Halmstad – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:09:13 CEST | Pressmeddelande

Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att starta upp mitt i en pandemi medför många osäkerhetsfaktorer men med facit i hand var det en lyckträff att återstarta inför sommaren. ”Med denna fantastiska sommar i ryggen känns det helt rätt att växla upp inför hösten”, säger flygbolaget kommersiella chef Martin Erkenborn.