Internationell standard för ljudlandskap nu på svenska

12.2.2016 08:56 | SIS Swedish Standards Institute

Olika ljudlandskap kan påverka människors hälsa på olika sätt. I Europa är frågan om ljudlandskap främst förknippad med behovet av att skydda så kallade tysta områden genom EU:s direktiv för omgivningsbuller (2002/49/EC). Inom ISO har man nu tagit fram en standard som både definierar termer inom området ljudlandskap såväl som sätter ett ramverk för vad ljudlandskap är.

Standarden beskriver sju faktorer som är relevanta för upplevelse och mätning av ett ljudlandskaps kvalitet. Standarden bidrar till en internationell konsensus på området och kan hjälpa till att påskynda framsteg inom ljudlandskapsforskningen.

– Hur begreppet ljudlandskap ska definieras har debatterats i mer än 40 år, säger Östen Axelsson, ordförande för den internationella arbetsgruppen inom ISO. I och med att vi nu har en internationell standard kan vi till stor del lägga den debatten bakom oss, och gå vidare med andra centrala frågor, som hur ljudlandskap och deras kvalitet kan bedömas.

Att standarden nu finns översatt till svenska lägger grunden också för en svensk terminologi inom området. Detta har betydelse för Sveriges arbete med tysta områden. Sedan 2014 rekommenderar den Europeiska Miljöbyrån att också en ljudlandskapsansats används i detta arbete, vid sidan av tidigare etablerade metoder, som bullerkartläggning.

Standarden heter Akustik - Ljudlandskap - Del 1: Definition och konceptuellt ramverk (SS-ISO 12913-1:2015) och är den första standarden inom området för ljudlandskap. Ytterligare två delar i standardserien ska utarbetas, som avser datasamling, metoder och mätkrav för ljudlandskap.

Ladda ned standarden här: http://www.sis.se/metrologi-och-mätning-fysikaliska-fenomen/akustik-och-bullermätning/allmänt/ss-iso-12913-120151

Läs mer om Akustik och buller: http://www.sis.se/tk110

SIS projektledare Natalie Cammersand, natalie.cammersand@sis.se, 08-555 520 15.
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, emelie.robertsson@sis.se, 0704-26 05 91

Vi utsätts dagligen för ljud och buller, både det vi upplever som störande eller angenämt men även ljud som vi inte märker att vi påverkas av. SIS kommitté för akustik och buller arbetar med standardisering för att kunna mäta, bedöma och jämföra ljudnivåer och ljudreducerande åtgärder för att kunna sänka ljudnivåerna i samhället.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.