Internationell standard för ljudlandskap nu på svenska

Olika ljudlandskap kan påverka människors hälsa på olika sätt. I Europa är frågan om ljudlandskap främst förknippad med behovet av att skydda så kallade tysta områden genom EU:s direktiv för omgivningsbuller (2002/49/EC). Inom ISO har man nu tagit fram en standard som både definierar termer inom området ljudlandskap såväl som sätter ett ramverk för vad ljudlandskap är.

Standarden beskriver sju faktorer som är relevanta för upplevelse och mätning av ett ljudlandskaps kvalitet. Standarden bidrar till en internationell konsensus på området och kan hjälpa till att påskynda framsteg inom ljudlandskapsforskningen.

– Hur begreppet ljudlandskap ska definieras har debatterats i mer än 40 år, säger Östen Axelsson, ordförande för den internationella arbetsgruppen inom ISO. I och med att vi nu har en internationell standard kan vi till stor del lägga den debatten bakom oss, och gå vidare med andra centrala frågor, som hur ljudlandskap och deras kvalitet kan bedömas.

Att standarden nu finns översatt till svenska lägger grunden också för en svensk terminologi inom området. Detta har betydelse för Sveriges arbete med tysta områden. Sedan 2014 rekommenderar den Europeiska Miljöbyrån att också en ljudlandskapsansats används i detta arbete, vid sidan av tidigare etablerade metoder, som bullerkartläggning.

Standarden heter Akustik - Ljudlandskap - Del 1: Definition och konceptuellt ramverk (SS-ISO 12913-1:2015) och är den första standarden inom området för ljudlandskap. Ytterligare två delar i standardserien ska utarbetas, som avser datasamling, metoder och mätkrav för ljudlandskap.

Ladda ned standarden här: http://www.sis.se/metrologi-och-mätning-fysikaliska-fenomen/akustik-och-bullermätning/allmänt/ss-iso-12913-120151

Läs mer om Akustik och buller: http://www.sis.se/tk110

SIS projektledare Natalie Cammersand, natalie.cammersand@sis.se, 08-555 520 15.
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, emelie.robertsson@sis.se, 0704-26 05 91

Vi utsätts dagligen för ljud och buller, både det vi upplever som störande eller angenämt men även ljud som vi inte märker att vi påverkas av. SIS kommitté för akustik och buller arbetar med standardisering för att kunna mäta, bedöma och jämföra ljudnivåer och ljudreducerande åtgärder för att kunna sänka ljudnivåerna i samhället.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.