Internationell standard för ljudlandskap nu på svenska

Olika ljudlandskap kan påverka människors hälsa på olika sätt. I Europa är frågan om ljudlandskap främst förknippad med behovet av att skydda så kallade tysta områden genom EU:s direktiv för omgivningsbuller (2002/49/EC). Inom ISO har man nu tagit fram en standard som både definierar termer inom området ljudlandskap såväl som sätter ett ramverk för vad ljudlandskap är.

Standarden beskriver sju faktorer som är relevanta för upplevelse och mätning av ett ljudlandskaps kvalitet. Standarden bidrar till en internationell konsensus på området och kan hjälpa till att påskynda framsteg inom ljudlandskapsforskningen.

– Hur begreppet ljudlandskap ska definieras har debatterats i mer än 40 år, säger Östen Axelsson, ordförande för den internationella arbetsgruppen inom ISO. I och med att vi nu har en internationell standard kan vi till stor del lägga den debatten bakom oss, och gå vidare med andra centrala frågor, som hur ljudlandskap och deras kvalitet kan bedömas.

Att standarden nu finns översatt till svenska lägger grunden också för en svensk terminologi inom området. Detta har betydelse för Sveriges arbete med tysta områden. Sedan 2014 rekommenderar den Europeiska Miljöbyrån att också en ljudlandskapsansats används i detta arbete, vid sidan av tidigare etablerade metoder, som bullerkartläggning.

Standarden heter Akustik - Ljudlandskap - Del 1: Definition och konceptuellt ramverk (SS-ISO 12913-1:2015) och är den första standarden inom området för ljudlandskap. Ytterligare två delar i standardserien ska utarbetas, som avser datasamling, metoder och mätkrav för ljudlandskap.

Ladda ned standarden här: http://www.sis.se/metrologi-och-mätning-fysikaliska-fenomen/akustik-och-bullermätning/allmänt/ss-iso-12913-120151

Läs mer om Akustik och buller: http://www.sis.se/tk110

SIS projektledare Natalie Cammersand, natalie.cammersand@sis.se, 08-555 520 15.
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, emelie.robertsson@sis.se, 0704-26 05 91

Vi utsätts dagligen för ljud och buller, både det vi upplever som störande eller angenämt men även ljud som vi inte märker att vi påverkas av. SIS kommitté för akustik och buller arbetar med standardisering för att kunna mäta, bedöma och jämföra ljudnivåer och ljudreducerande åtgärder för att kunna sänka ljudnivåerna i samhället.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.