Internationell standard för ljudlandskap nu på svenska

Olika ljudlandskap kan påverka människors hälsa på olika sätt. I Europa är frågan om ljudlandskap främst förknippad med behovet av att skydda så kallade tysta områden genom EU:s direktiv för omgivningsbuller (2002/49/EC). Inom ISO har man nu tagit fram en standard som både definierar termer inom området ljudlandskap såväl som sätter ett ramverk för vad ljudlandskap är.

Standarden beskriver sju faktorer som är relevanta för upplevelse och mätning av ett ljudlandskaps kvalitet. Standarden bidrar till en internationell konsensus på området och kan hjälpa till att påskynda framsteg inom ljudlandskapsforskningen.

– Hur begreppet ljudlandskap ska definieras har debatterats i mer än 40 år, säger Östen Axelsson, ordförande för den internationella arbetsgruppen inom ISO. I och med att vi nu har en internationell standard kan vi till stor del lägga den debatten bakom oss, och gå vidare med andra centrala frågor, som hur ljudlandskap och deras kvalitet kan bedömas.

Att standarden nu finns översatt till svenska lägger grunden också för en svensk terminologi inom området. Detta har betydelse för Sveriges arbete med tysta områden. Sedan 2014 rekommenderar den Europeiska Miljöbyrån att också en ljudlandskapsansats används i detta arbete, vid sidan av tidigare etablerade metoder, som bullerkartläggning.

Standarden heter Akustik - Ljudlandskap - Del 1: Definition och konceptuellt ramverk (SS-ISO 12913-1:2015) och är den första standarden inom området för ljudlandskap. Ytterligare två delar i standardserien ska utarbetas, som avser datasamling, metoder och mätkrav för ljudlandskap.

Ladda ned standarden här: http://www.sis.se/metrologi-och-mätning-fysikaliska-fenomen/akustik-och-bullermätning/allmänt/ss-iso-12913-120151

Läs mer om Akustik och buller: http://www.sis.se/tk110

SIS projektledare Natalie Cammersand, natalie.cammersand@sis.se, 08-555 520 15.
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, emelie.robertsson@sis.se, 0704-26 05 91

Vi utsätts dagligen för ljud och buller, både det vi upplever som störande eller angenämt men även ljud som vi inte märker att vi påverkas av. SIS kommitté för akustik och buller arbetar med standardisering för att kunna mäta, bedöma och jämföra ljudnivåer och ljudreducerande åtgärder för att kunna sänka ljudnivåerna i samhället.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.