Investeringsstöd sänker hyran i nybyggda studentbostäder

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har precis byggt färdigt 85 studentbostäder i stadsdelen Lambohov i Linköping. De första hyresgästerna flyttade in i mitten av januari, lagom till terminsstart. Nu får de ett glatt besked då det står klart att bygget beviljas statligt investeringsstöd. Stödet innebär att hyran kan sänkas med cirka 700 kronor i månaden med bibehållen lönsamhet.

85 nya studentlägenheter har byggts i stadsdelen Lambohov i Linköping. Foto: Andreas Äijä, Stångåstaden

-          Vi är givetvis glada att vi kan erbjuda våra hyresgäster en sänkt månadskostnad. Vi har levt med en överhettad byggmarknad med stora kostnadsökningar under flera års tid. Det statliga investeringsstödet är ett exempel på åtgärd för att komma ner på lägre hyresnivåer vid nyproduktion av framför allt mindre lägenheter, säger Fredrik Törnqvist, vd på det kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping.

Investeringsstödet lämpar sig framför allt vid produktion av mindre lägenheter. Det här är första gången Stångåstaden eller dess dotterbolag Studentbostäder har kunnat ansöka om stödet. Stångåstaden kommer även att ansöka om investeringsstöd för den nya fastighet man planerar att bygga i Skäggetorp som ersättning för den fastighet som drabbades av en brand i juni förra året.

De nya studentlägenheterna som nu beviljats investeringsstöd ligger i stadsdelen Lambohov, på cykelavstånd från Linköpings universitet. De är på ett rum och kök och är 29 kvadratmeter.

-          Den här terminen ser vi att det varit lättare för nya studenter att få tillgång till en bostad i Linköping. Det beror till stor del på att vi är flera aktörer som satsar på att bygga nya studentbostäder för att kunna tillgodose den stora efterfrågan. Vi ser att många studenter idag efterfrågar en egen lägenhet och därför är vi glada att kunna erbjuda 85 nya lägenheter med eget kök och badrum, dessutom i ett attraktivt läge nära universitetet, säger Fredrik Törnqvist.

Förutom lägenheterna i Lambohov hoppas Studentbostäder att under året kunna påbörja 150 nya studentbostäder i Ryd och ytterligare 150 bostäder i kvarteret Flamman. Projekten är dock beroende av att detaljplanerna vinner laga kraft.

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.