Isabelle McAllister smyckar en cykel för tjejers rättigheter

Nu är Diakonias kampanj Trotsa cykelansiktet igång – och först ut är en cykeltävling för att uppmärksamma kvinnors och tjejers rättigheter. Inredaren Isabelle McAllister har fått i uppdrag att smycka en cykel som en symbol för kampen för flickors rätt att cykla och att leva ett liv i frihet.

Inredaren Isabelle McAllister deltar i kampen för tjejers rätt att cykla och har fått i uppdrag att smycka en cykel som en symbol för tjejers frihet.

I början av 1900-talet varnades kvinnor i Sverige för att de kunde drabbas av kroniskt cykelansikte om de vågade sig upp i cykelsadeln. Det sas att deras ansiktsdrag kunde förvridas och förfulas av ansträngningen. Men egentligen var varningen bara ännu ett sätt att begränsa kvinnors och tjejers rörelsefrihet. Nu gör Diakonia cykelansiktet till en protestsymbol mot alla absurda, orättvisa ochorimliga begränsningar som kvinnormöterrunt om i världen.

I Bangladesh lär Diakonia tjejer att cykla. Det är nämligen fortfarande inte självklart att de får det. Med cykeln kan de lättare och billigare ta sig till skolan, och att kunna gå i skolan minskar risken för barnäktenskap. Just nu sätter även coronapandemin bokstavligen käppar i hjulen för många tjejer i Bangladesh. Landets skolor är stängda och familjers ekonomi försämras. Utan skolundervisning löper tjejerna än större risk att giftas bort redan som barn.

Inredaren Isabelle McAllister deltar i kampen för tjejers rätt att cykla och har fått i uppdrag att smycka en cykel.
 Cykeln blir en slags symbolisk bild av projektet som Diakonia har i Bangladesh. Flickorna lär sig inte bara cykla utan lär sig också mer om jämställdhet och kvinnors rättigheter, så bra ju!, säger Isabelle McAllister.

Cykeln kommer att lottas ut bland alla som deltar i tävlingen, och det gör man genom att swisha ett valfritt belopp till Diakonias cykelprojekt och svara på tre frågor. Tävlingen pågår fram till den 8 april, och nu på fredag den 12 mars klockan 12.15 kommer Isabelle McAllister sända live på Diakonias instagram tillsammans med Diakonias projektledare Ida Hennerdal och berätta om tankarna bakom cykeln och mer om projektet i Bangladesh. Mer info om tävlingen finns här:https://www.diakonia.se/Engagera/cykelansiktet/cykeltavling/

Går det att bygga jämställdhet med en cykel? Genom vårt cykelprojekt i Bangladesh vet vi att det är möjligt.

Ny podd #1: Att stjäla från de fattiga15.2.2021 12:09:47 CET | Pressmeddelande

Bistånd, skatteflykt och företags ansvar för mänskliga rättigheter – vad säger partierna idag?24.11.2020 12:08:34 CET | Pressmeddelande

Halvtid in i mandatperioden uppvisar riksdagspartierna ett ökat stöd för en ny lag om företag och mänskliga rättigheter, ett brett stöd för öppenhet kring multinationella företags skatter och ett fortsatt starkt stöd för internationellt bistånd. Samtidigt backar några av partierna från löften de gav inför riksdagsvalet 2018. Det visar den enkät som biståndsorganisationen Diakonia låtit partiledarna besvara.