Isabelle McAllister smyckar en cykel för tjejers rättigheter

Nu är Diakonias kampanj Trotsa cykelansiktet igång – och först ut är en cykeltävling för att uppmärksamma kvinnors och tjejers rättigheter. Inredaren Isabelle McAllister har fått i uppdrag att smycka en cykel som en symbol för kampen för flickors rätt att cykla och att leva ett liv i frihet.

Inredaren Isabelle McAllister deltar i kampen för tjejers rätt att cykla och har fått i uppdrag att smycka en cykel som en symbol för tjejers frihet.

I början av 1900-talet varnades kvinnor i Sverige för att de kunde drabbas av kroniskt cykelansikte om de vågade sig upp i cykelsadeln. Det sas att deras ansiktsdrag kunde förvridas och förfulas av ansträngningen. Men egentligen var varningen bara ännu ett sätt att begränsa kvinnors och tjejers rörelsefrihet. Nu gör Diakonia cykelansiktet till en protestsymbol mot alla absurda, orättvisa ochorimliga begränsningar som kvinnormöterrunt om i världen.

I Bangladesh lär Diakonia tjejer att cykla. Det är nämligen fortfarande inte självklart att de får det. Med cykeln kan de lättare och billigare ta sig till skolan, och att kunna gå i skolan minskar risken för barnäktenskap. Just nu sätter även coronapandemin bokstavligen käppar i hjulen för många tjejer i Bangladesh. Landets skolor är stängda och familjers ekonomi försämras. Utan skolundervisning löper tjejerna än större risk att giftas bort redan som barn.

Inredaren Isabelle McAllister deltar i kampen för tjejers rätt att cykla och har fått i uppdrag att smycka en cykel.
 Cykeln blir en slags symbolisk bild av projektet som Diakonia har i Bangladesh. Flickorna lär sig inte bara cykla utan lär sig också mer om jämställdhet och kvinnors rättigheter, så bra ju!, säger Isabelle McAllister.

Cykeln kommer att lottas ut bland alla som deltar i tävlingen, och det gör man genom att swisha ett valfritt belopp till Diakonias cykelprojekt och svara på tre frågor. Tävlingen pågår fram till den 8 april, och nu på fredag den 12 mars klockan 12.15 kommer Isabelle McAllister sända live på Diakonias instagram tillsammans med Diakonias projektledare Ida Hennerdal och berätta om tankarna bakom cykeln och mer om projektet i Bangladesh. Mer info om tävlingen finns här:https://www.diakonia.se/Engagera/cykelansiktet/cykeltavling/

Går det att bygga jämställdhet med en cykel? Genom vårt cykelprojekt i Bangladesh vet vi att det är möjligt.

Skatteskandalen är ett politiskt misslyckande4.10.2021 16:55:49 CEST | Pressmeddelande

Pengar som hade kunnat gå till att fler barn i fattiga länder får gå i skolan eller att kvinnor får sjukvård hamnar i rika privatpersoners låtsatsföretag. Den nya stora läckan Pandora Papers visar att det som har gjorts hittills mot global skatteflykt inte har fungerat. Diakonias Penny Davies visar vad som måste till i det internationella samarbetet, där också Sverige nu måste ta i med hårdhandskarna.