Italienska restaurangen Don Luigi öppnar i Ebbepark

Till hösten slår kvarterskrogen Don Luigi upp portarna i Stångåstadens nybyggda fastighet i Ebbepark i Linköping. Restaurangen, som är inspirerad av det italienska köket, finns sedan tidigare i Norrköping och Krokek och kommer förutom restaurang också ha en butiksdel med italienska delikatesser.

Till hösten öppnar restaurang Don Luigi i kvarteret Dynamiken i Ebbepark

Bakom satsningen står Gabriella Tanzi tillsammans med sin man och sin svåger George Tanzi. Gabriella arbetar som socialsekreterare men sadlar nu alltså om till restaurangägare. Restaurangbranschen är dock allt annat än ny för henne.

-          Jag har arbetat i restaurangbranschen till och från sedan jag var 15 år, bland annat på restaurang il Cibo i Norrköping som har samma ägare som Don Luigi. När vi fick möjligheten att etablera Don Luigi i Linköping tvekade vi inte, förklarar Gabriella Tanzi.

Bild: George och Gabriella Tanzi

Restaurangen öppnar i Stångåstadens nybyggda fastighet i kvarteret Dynamiken i Ebbepark. Valet kändes givet efter att Gabriella läst på om stadsdelen. Områdets mix av verksamhet och bostäder var något som lockade.

-          Vi ville till ett område med både arbetsplatser och boende. Jag hamnade på Ebbeparks hemsida av en slump och när jag läste kändes det väldigt rätt och givet för oss. Området är nytt och fräscht vilket passar oss. Det finns mycket liv och energi i Ebbepark och det känns riktigt bra varje gång vi är där, säger Gabriella Tanzi.

Bild: Kvarteret Dynamiken i Ebbepark där restaurang don Luigi kommer att öppna

Förhoppningen är att restaurangen slår upp portarna i slutet av oktober. Don Luigi kommer både ha lunchservering och kvällsöppet och du väljer själv om du vill äta på plats eller välja take-away. På menyn kommer man bland annat att hitta pinsa, en variant av den klassiska pizzan, samt pasta, sallader och plockmat. Allt inspirerat av det italienska köket. Det kommer även finnas möjlighet att köpa med matvaror hem i den tillhörande butiksdelen.

Nyfiken på att veta mer om Don Luigi? Du kan läsa mer här eller kolla in @donluiginkpg eller @donluigikrokek på Instagram.

Vill du veta mer om området Ebbepark hittar du det här.

Johan Asklöf
Fastighetsförvaltare kommersiella lokaler på Stångåstaden
tel 013-20 86 73

Gabriella Tanzi
restaurangägare Don Luigi
tel 076-4086818

Till hösten öppnar restaurang Don Luigi i kvarteret Dynamiken i Ebbepark

Almedalen och byggkostnadsutvecklingen7.7.2022 11:02:10 CEST | Blogginlägg

Här kommer en ny blogg inför semestern. Mycket har hänt under 2022 som få kunde förutspå bara för några månader sedan. Precis när vi kom ur pandemin fick vi ett krig i Europa med stor påverkan på världsekonomin och förstås även på Sverige och Linköping. Vi har fått ett extremt kostnadsläge för att bygga och höga energipriser vilket gör att vi i dagsläget har en inflationstakt som är den högsta på 40 år. Vi har sett att Riksbanken höjer styrräntan vilken kommer påverka fastighetsbranschen som är kapitalintensiv i hög grad. Vi har alltså ett nytt läge att hantera i höst.

Stångåstaden har fått en ny look16.6.2022 13:16:32 CEST | Nyheter

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.