Inspektionen för vård och omsorg

IVO bildar analysavdelning och tillsätter en analysdirektör

Dela

Den 1 april bildades IVO:s analysavdelning. Den nya avdelningen ska stötta verksamheten i datadriven tillsyn och tillståndsprövning för snabbare analyser av risker, kvalitet och säkerhet i svensk vård och omsorg.

IVO inrättar också en ny tjänst som analysdirektör som ett led i arbetet med digitaliseringen.

Analysdirektören är direkt underställd GD och har ett särskilt ansvar för att på en strategisk nivå utveckla och förstärka myndighetens analys- och digitaliseringsarbete. 

– Analysavdelningen är ett viktigt steg i arbetet med att förstärka myndighetens analyskapacitet och digitalisering för att få mer genomslag till nytta för patienter och brukare. Samtidigt välkomnar vi Anders Ekholm till oss på IVO. Han kommer med sin breda erfarenhet bli en viktig förstärkning för oss i den utvecklingen, säger Sofia Wallström.

Anders Ekholm är en ofta anlitad föreläsare kring styrning och framtidens vård och omsorg. Både som analyschef på Socialdepartementet och som vVD på Institutet för Framtidsstudier har han författat ett antal rapporter om framtidens vård- och omsorg. Anders Ekholm är även doktorand vid Linköpings universitet.

Anders Ekholm tillträder sin tjänst som analysdirektör den 1 maj.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Inspektionen för vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorg
Box 45184
104 30 Stockholm

010-788 5010http://www.ivo.se/

IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.

Följ Inspektionen för vård och omsorg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inspektionen för vård och omsorg

IVO föreslår lagändringar för att förhindra oseriösa assistansanordnare26.10.2020 11:51:00 CET | Pressmeddelande

IVO föreslår nu ett paket av lagändringar för att kunna förhindra oseriösa anordnare av personlig assistans. Idag saknar myndigheten tillgång till information som finns hos andra myndigheter, till exempel Polisen, Försäkringskassan och Skatteverket. Regeländringarna möjliggör ökad datatillgång på ett mer automatiserat sätt och en förstärkt samverkan med andra berörda myndigheter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum