Jacob Ahlsson gjorde topplopp i EM-tempo

Nathalie Eklund startade optimistiskt men led sedan i den tryckande värmen när EM-medaljerna i tempo skulle delas ut, både på dam- och herrsidan. Eklund slutade ändå på plats 13. Jacob Ahlsson tog det lite lugnare i början, höll sedan ihop det grymt bra – och slutade på plats 11 i herrloppet.

Det gick FORT i damernas EM-tempo och Nathalie Eklund gick hårt i den tuffa startbacken. Sjua efter den. Eklund fick betala för det i värmen (32 grader i skuggan), men hon spände bågen - och plats 13 är bra i denna konkurrens.

"Ja, hon spände som du säger verkligen bågen men redan efter sju kilometer sa hon att det svartnade för ögonen på grund av värmen. Hon gjorde verkligen vad hon kunde för dagen men hade stora problem med värmen", säger förbundskaptenen Lucas Persson tio minuter efter målgången.

Efter målgången var det flera av cyklisterna som mådde rejält dåligt av värmechocken. Nathalie var en av dem.

"Hon kollapsade ett tag just efter målgång och fick hjälp av läkare att kylas ner men återhämtade sig ganska snabbt, så nu är det ingen fara", säger Lucas Persson.

EM tempo damer

• 1 Marlen Reusser, Schweiz 30.59,90
  • 2 Ellen van Dijk från Nederländernam +0.06
  • 3 Riejenne Markus, Nederländerna +0.28
  • 13 Nathalie Eklund, Sverige 2.19

Jacob Ahlsson, som liksom Nathalie Eklund är regerande svensk mästare i tempo, skrällde lite när han var överlägset starkast på hemvägen under SM-tempot i Björklinge.

Han hade fått helt okej nummer 12 som startnummer så bilen med Lucas Persson och Alexander Wetterhall hade bra koll på de som Jacob normalt sett skulle kunna tampas med. Det såg möjligen inget vidare ut när schweizaren Stefan Bissegger började ta rätt mycket tid och Ahlsson låg i trakterna av 15 efter den där startbacken.

Det var bara det att Bissegger var den enda som kunde matcha toppduon, landsmannen Stefan Küng och italienaren Filippo Ganna, med en ny tysk guldkandidat som gick i backen på detta EM.

Ahlsson kom in i ett bra flyt och hamnade kring topp tio efter att ha inlett i ett tempo som kroppen tålde i startbacken.

Den nyss fyllda 24-årige Kumlakillen som kör för Motalas nya continentallag och här mestadels mötte world tour-cyklister bet i på ett imponerande sätt just innan Bissegger kom ifatt i ett läge där det gick i 65 kilometer i timmen. När schweizaren passerade var Ahlsson rejält stum.

"Det är alltid lite jobbigt att bli passerad i ett tempolopp, men Bisseger hade ju världens dag", inflikar assissterande förbundskaptenen Alexander Wetterhall som själv var duktig tempocyklist som aktiv.

Men det var bara knappa två kilometer till mål då. Och Bisseger i klar ledning i mål. Ahlsson var sexa i det läget. Tio cyklister var kvar på banan, men bara hälften av dem passerade. Ahlsson elva! Flera fina skalper med andra ord.

"Jag tycker att Jacob fick till det; gör ett väldigt bra lopp från start till mål. Och han vrider ur trasan som man behöver göra i ett tempomästerskap. Sedan skiljer det ju bara några enstaka sekunder till en topp tio, som hade varit ännu roligare – men en elfteplats är ju väldigt bra", säger Alexander Wetterhalt

Slutet blev dramatiskt värre. Först såg Küng ut att inte ha tillräckligt tung högsta växel för att matcha Bisseger. Sedan var den så stilrene Ganna helt enkelt för trött. Därför slutade herrarnas EM-tempo så här:

EM tempo herrar

• 1 Stefan Bissegger, Schweiz 27.05
  • 2 Stefan Küng Schweiz +00,3
  • 3 Filippo Ganna, Italien +09
  • 11 Jacob Ahlsson, Sverige 1.34

Alexander Wetterhall summerar Ahlssons 24-kilometerstur på 28 minuter och 39 sekunder så här:

"Väldigt kul att han kunde få till det på ett så bra sätt och att han kan stå sig i ett sådant här internationellt sammanhang. Det är inte direkt något dåligt startfält det här. Jag tycker som sagt att han gjorde det superbra. Tummen upp kan jag säga. Snyggt!"

Text och foto: Svenska cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)