Jakob Söderqvist vann tredje etappen i Frankrike efter makalöst drama

Jakob Söderqvist har sett stark ut på träning inför Tour du Loir et Cher. Och snacka om att han fick ut allt det där under den tredje etappen som Söderqvist vann med två sekunders marginal! Det var en offensiv svensk laginsats som bäddade för detta.

Söderqvist fanns dessutom med bra tidsmässigt i sammandraget och inte minst i kampen om den vita ungdomströjan redan innan så den här skrällsegern känns extra spännande.

Förbundskaptenen Lucas Persson berättar så här om det som skulle bli en fantastisk fredag för svensk landsvägscykel:

"Killarna hade ju kört starkt i två dagar, men i dag hade vi bestämt oss för att gå mycket mera all in. Sätta allt på ett kort. Vi skulle vara med på morgonbrytet och vi skulle vara med på alla attacker på slutet om vi kunde", säger Lucas och fortsätter.

Hjalmar Klyver, som också fanns med bra i totalen tidsmässigt, prickar den första utbrytningen perfekt.

"De kommer i väg bra och har tre minuter ganska länge. Hjalmar kör riktigt bra där oich det peppar de andra grabbarna att göra jobbet."

När den tredje etappen ska avgöras inne på slutvarven med fem mil kvar att köra har  utbrytargruppen fortfarande en och en halv minut.

"Det är en ganska tuff backe inne på slutvarvet. På andra varvet är klungan ikapp och i det skedet kommer det i väg en ny liten utbrytning med sex cyklister och där sitter Jakob med bra."

Jakob Söderqvist stärks i den här miljön. Med fem-sex kilometer kvar går han solo! Slutdramatiken går att ta på. Lucas berättar så här om sina intryck av sista kilometern:

"Det är som mest elva sekunder ner, med 200 meter kvar är klungan på väg i kapp. Men i det läget reser sig Jakob upp, drar en spurt och vinner etappen med fem meter. Han är stark den killen. Vilken insats! Wow!!"

Tredje etappen  av Tour du Loir et Cher
1 Jakob Söderqvist, Sverige 4.12.20