James Blomgren är världsmästare i bowling

34-årige James Blomgren från Sverige är världsmästare i bowling. Ikväll vann den vänsterhänte bowlaren VM-finalen i singel över finske Tomas Käyhkö med 2 - 0 i serier. - Jag är vansinnigt stolt, säger han.
James Blomgren, foto: IBF

Tidigare har det funnits minst tre individuella världsmästare på varje VM, en i singel, en i All-event och en i Masters. Ändå har inte Sverige haft någon individuell världsmästare sedan Anders Öhman 2003. Men med ett förändrat format på VM finns det numera bara en individuell världsmästare, och idag är han svensk. James Blomgren, 34 år från Mariestad, representerandes Team Alingsås, vann ikväll VM-guld i singel på IBF Super World Championships i Dubai och är ensam världsmästare.
- Det är det absolut största jag kan föreställa mig att vinna när det gäller individuella titlar. Allting som man gör med den blågula tröjan slår allt, och få kliva högst upp på pallen… jag är vansinnigt stolt säger han.

Martin Larsen är den enda svenske man som tagit medalj i singel på VM, någonsin och senaste en svensk vann VM-guld i singel var Lena Sulkanen 1983 i Caracas, Venezuela. Till listan med världsmästare kan vi nu tillägga James Blomgren från Sverige.
- Det känns inte helt rätt, det kanske landar sen. Det är sjukt häftigt, helt jävla sjukt, säger han.

Den svenska vänsterhänta eleganten har under hela mästerskapet visat upp ett imponerande spel, och trots att semifinal och final spelades utomhus på Dubai Expo 2020 i ökenhetta fortsatte den tidigare juniorvärldsmästaren i dubbel från 2008 sitt imponerade spel.
- Det var väl en 25 grader och fruktansvärt fuktigt och stillastående i luften. Det blir lite inbyggt med vägg på ena sidan och läktare på den andra. När jag inte spelade tog jag chansen att gå iväg lite till någonstans där det fläktade lite. Att stå på banan med den värmen och strålkastarljus och sådant, det påminner inte om någonting jag har gjort innan, säger han.

Semifinalen mot italienaren Nicola Pongolini gick förhållandevis smärtfritt, och när den gänglige svensken sedan slog 279 i den första finalserien mot tvåhandsspelaren Tomas Käyhkö från Finland, som bara mäktade med 233, såg det aldrig ut som James Blomgren skulle missa guldet.
- Har man en motståndare som börjar med fem raka måste du strikea tillbaka. Han började bra och såg väldigt ”dailed in” ut. Jag fick en känsla att det var läge att skruva upp ett snäpp och verkligen fokusera. Jag slog bra slag och käglorna ramlade som de skulle. Det kom ett ”bad break” för honom och då satte jag några till, säger James Blomgren.

När den finske finalmotståndaren dessutom inte lyckades spärra de två första rutorna i andra finalserien var guldet på väg till Sverige. Precis som under hela mästerskapet fortsatte det lila klotet rulla som det skulle, utan missöden, och 247 mot 185 i andra serien gav James Blomgren 2 – 0 i serier och ett VM-guld i singel och en världsmästartitel.
- Man kan ju känna ganska tidigt att man har en bra chans. Sen visste jag att om han sätter alla tre i den sista så måste jag gå upp och spärra. Sen när han inte sätter den andra i sista där… det var häfigt. Det blev en enda lång utandning. Det var en otrolig lättnad. Någonting annat kan jag inte beskriva det som, säger världsmästaren James Blomgren.