Jämlikhetspolitik ger rekordlyft för det stora flertalet hushåll

Jonas Sjöstedt presenterade idag hur Vänsterpartiets politik skulle påverka olika hushåll ekonomiskt.

– Alla känner till att vi vill göra det bättre för de som har det sämst ställt. Men vår jämlikhetspolitik skulle gynna långt mycket bredare grupper än så. När bankerna och de rikaste bidrar mer kan vi genomföra ett rekordlyft för det stora flertalet hushåll och satsa på en riktigt bra välfärd, säger Jonas Sjöstedt.

För att visa effekten av de förslag Vänsterpartiet har presenterat i valrörelsen exemplifierar vi med tre typexempel.

Hyresrättsfamiljen består av en vuxen och två barn. Den vuxna lever på sjukersättning på 13 000 kronor i månaden. Familjen bor i en hyresrätt. Deras disponibla inkomst beräknas öka med 23 175 kronor per år, dvs 1 931 kronor per månad med vår politik.

Villafamiljen består av två vuxna och två barn. De vuxna har månadslöner på 35 000 kronor respektive 27 000 kronor. Familjen bor i en villa med taxeringsvärde under 4 miljoner kronor och de har lån på 2 miljoner kronor. Deras disponibla inkomst beräknas öka med 31 902 kronor per år, dvs 2 658 kronor per månad med våra förslag (1 329 kronor/månad per vuxen).

Mångmiljonären är en ensamboende vuxen. Hen har en månadslön på 120 000 kronor, en nettoförmögenhet på 8 miljoner kronor och bor i en villa med ett taxeringsvärde på 7 miljoner kronor. Personen har under året haft en kapitalinkomst på 500 000 kronor. Den disponibla inkomsten beräknas minska med 137 907 kronor detta år, dvs 11 492 kronor per månad med våra förslag.

– Till skillnad från andra partier har Vänsterpartiet en politik som innebär en rejäl omfördelning för jämlikhet. Andra partier duttar med mindre reformer, medan vi vill ta större grepp. Alldeles för länge har klyftorna ökat, nu är det dags för en politik som håller ihop Sverige.

Jonas Sjöstedt presenterade idag även Vänsterpartiets politik för de generella statsbidragen. Partiet föreslår att dessa ökas med 18 miljarder kronor årligen från och med 2021.

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på