Jämtkraft och Nybro Energi inleder samarbete

Jämtkraft och Nybro Energi ska tillsammans säkra framtidens lokala energiaffär. Detta genom ett treårigt samarbetsavtal där Jämtkraft bland annat blir balansansvarig för Nybro Energis elhandel.
Örjan Thorén

Det lokala energiföretaget Nybro Energi och Jämtkraft har tecknat ett treårsavtal där Jämtkraft är krafthandelspartner och bland annat förmedlar den energi som Nybro Energi säljer till sina elkunder. Utöver krafthandeln kommer partnerna gemensamt utveckla produkter och tjänster och samarbeta inom administration och kompetensöverföring.

Nybro Energi är ett av arton lokala energibolag som Jämtkraft samarbetar med och levererar olika tjänster och stöd till. Tillsammans bildar företagen ett unikt nätverk där alla parter får möjlighet att dra nytta av den samlade erfarenheten, utnyttja stordriftsfördelar och dela gemensamma utmaningar.

Gemensamma drivkrafter

Nybro Energi erbjuder el, fjärrvärme, fiberanslutning samt vatten och avlopp till privatpersoner och företag. Elhandelskunderna finns i hela Sverige men det är för lokalsamhället man brinner.

– Våra kunders energivardag är det som engagerar oss allra mest. Vi behöver fortsätta utveckla smarta energilösningar för att möta kundernas önskemål. Vi är väldigt nöjda med vår nya samarbetspartner. Jämtkraft delar många värderingar med Nybro Energi, och vi ser att vi tillsammans kan hjälpas åt att driva utvecklingen framåt, säger Kristoffer Blomberg, försäljningschef på Nybro Energi.

– Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Nybro Energi. Att ännu ett lokalt energibolag ser oss som den bästa partnern för en hållbar utveckling och stark lokalaffär ser vi som ett kvitto på att vi är på rätt väg, både med våra egna slutkunder och våra partnerrelationer, säger Örjan Thorén, partneransvarig på Jämtkraft.

Nybro Energi ägs av Nybro kommun och erbjuder elhandel till kunder i hela Sverige samt fiberanslutning, fjärrvärme, elnät och vatten och avlopp till stora delar av Nybro kommun. Bolaget producerar också el som motsvarar en fjärdedel av elförbrukningen i Nybro kommun. Bolagen inom Nybro Energi omsätter omkring 270 miljoner kronor och har ca 60 st anställda.

Örjan Thorén
Kristoffer Blomberg