JämtkraftJämtkraft

Jämtkraft vill sprida läsglädje till barn

Alla elever i årskurs 3 i hela Östersund kommer snart att få en varsin bok, ”Varning för spöken” skriven av den lokala författaren Daniel Edfeldt. Jämtkraft i samarbete med bokförlaget B. Wahlströms vill nu sprida läsglädje och väcka läslusten hos barn i hela Östersunds kommun med en bok där spöken spelar en central roll.
Barn som läser boken Varning för spöken

Daniel Edfeldt är en etablerad och rutinerad barnboksförfattare som bor i Östersund. Han har skrivit många omtyckta böcker för barn i olika åldrar och har en bakgrund som dator- och tv-spelsproducent för spel, med karaktärer som Bamse och Mumintrollen.

Tyvärr visar många undersökningar på att barn läser allt mindre, vilket i sin tur leder till minskad läsförståelse, säger Daniel Edfeldt. Jag jobbar aktivt för att försöka väcka läslusten hos barn, dels genom att skriva litteratur som barn tycker om, dels genom att göra författarbesök på skolor och bibliotek. Det här är ännu ett steg mot att fler barn ska tycka om att läsa.

Varning för spöken

Boken ”Varning för spöken” handlar om nioåriga Siri som blir hjälpreda till en spökexpert som heter Kaspar Blom. Tillsammans löser de knasiga och kluriga spökfall. En bok som förhoppningsvis tredjeklassare i Östersund kommer att uppskatta.

– För oss är barn och ungdomar en framtidskraft och där vi vill lägga största delen av vår energi, säger Erika Skogsberg, sponsringsansvarig på Jämtkraft. Det här är ett sätt att bidra till att kulturen får ta mer plats både generellt och i vårt samhällsengagemang. Vi hoppas att boken ska inspirera både lärare och elever och på sikt bidra till en ökad läsförståelse hos barnen i Östersund.

Böckerna kommer att levereras från B. Wahlströms till samtliga skolor under vecka 7. Tillsammans med böckerna finns en lärarhandledning tillgänglig för att uppmuntra klasserna till att arbeta med boken i skolan.

B. Wahlströms Bokförlag vill inspirera barn i alla åldrar att upptäcka glädjen med att läsa. Det här fina initiativet med en lokal författare vill vi självklart stå bakom, säger Louella Bergman, förläggare.

Erika Skogsberg, Jämtkraft
erika.skogsberg@jamtkraft.se

Louella Bergman, B. Wahlströms
louella.bergman@wahlstroms.se

Barn som läser boken Varning för spöken
Omslaget på boken Varning för spöken

B. Wahlströms Bokförlag grundades 1911 och har gett ut barn- och ungdomsböcker sedan 1914. Utgivningen präglas av kvalitet och mångfald och bland målen finns att bidra till en levande och nytänkande svensk bokbransch. Förlaget är sedan 2018 en del av Norstedts Förlagsgrupp.

Jämtkraft AB är ett kommunalägt energibolag med sin hemvist i Jämtland vilket präglar företaget att tänka långsiktigt, hållbart och att vara en drivkraft och en framtidskraft för samhället de verkar i, inte minst för barn och ungdomar.