Janel McCarville - Årets Center i SBL Dam

Fram till påsk presenterar vi årets utmärkelser i SBL Dam. Idag har turen kommit till Årets Center, som går till Janel McCarville, Alvik Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangör som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Center: Janel McCarville, Alvik Basket
Under sin andra säsong i Alvik Basket har Janel McCarville fortsatt att visa upp alla sina färdigheter på basketplanen. På 13 matcher stod hon för 15.7 poäng per match, 10.2 returer och 6.2 assists per match.

Hon ledde Alvik i returer, assists, steals (2.6) och var näst bästa poängplockare. Och med sin erfarenhet och färdigheter så var hon den som laget kunde gå till för att hitta det bästa avslutet i anfall.

McCarville toppade SBL dam i effektivitet (26.8), 2-poängsskottprocent (62.5%), och bland centrarna i ligan snittar hon flest poäng och assists.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Att hon har erfarenheter från allra högsta världsnivå kan man inte bara läsa på CV:t, utan är helt uppenbart när hon är på banan. Med en utomordentlig spelförståelse är Årets Center förutom en fenomenal poänggörare och returtagare en fantastisk lagspelare som gör sina medspelare bättre både med sina basketmässiga kvaliteter och med sitt ledarskap som syns på långa vägar. Årets Center heter Janel McCarville!"

Röstresultat Topp 3 - Årets Center (procent av rösterna):
56% - Janel McCarville, Alvik Basket
20% - Samantha Cooper, Wetterbygden Basket
24% - ströröster på flera spelare

Regler för omröstningen

1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.

2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.

3. Endast coacher och spelare som deltagit i 11 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Dam 2019-2020
Årets Försvarare: Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket >>>