Janna Hellerup Ulvselius blir ny generalsekreterare för Friskis&Svettis

Flera hundratusen människor utgör Friskis&Svettis genom sina medlemskap i lokala föreningar, i Sverige och utomlands. I mars 2023 tillträder Janna Hellerup Ulvselius som Friskis nya generalsekreterare. Närmast kommer hon från samma roll inom idéburna organisationen En Frisk Generation.

Friskis befinner sig i en spännande fas av stark utveckling inom både träning och organisation. Friskis föreningar har nyss enats om en gemensam strategi till 2025.

- Janna Hellerup Ulvselius erfarenhet och starka engagemang för folkhälsa, förändringsarbete och föreningsliv matchar mycket väl med Friskis. Generalsekreteraren har en central roll när vårt gemensamma arbete nu intensifieras. För detta är Janna helt rätt person, säger Peter Lilja, ordförande Friskis&Svettis.

Bland tidigare erfarenheter har Janna Hellerup Ulvselius många år inom Stockholms Stadsmission, där hon bland annat utvecklade deras secondhandförsäljning, sociala företagande och jobbade med integration på arbetsmarknaden. Inom En Frisk Generation var Janna först arbetande styrelseordförande i drygt tre år, följt av rollen som generalsekreterare sedan 2020.

-  Jag känner lust och nyfikenhet inför uppdraget som Friskis&Svettis generalsekreterare. Genom att erbjuda ett sammanhang med fler, bättre och roligare träningsupplevelser gör Friskis varje dag skillnad för många enskilda och för samhället i stort. Jag ser verkligen fram emot att vara en del av det och fortsätta utvecklingsresan tillsammans med Friskis föreningar, säger Janna Hellerup Ulvselius.

Janna bor med sin familj i Solna utanför Stockholm. Hon har ett stort idrottsintresse med engagemang både som ideell tränare och förtroendevald samt spelar själv handboll på motionsnivå.

Janna Hellerup Ulvselius +46 (0)72 506 95 80

Peter LIlja, ordförande Friskis&Svettis +46 (0)70 680 50 23