Järfälla Kommun

Järfälla kommun satsar på att öka den digitala kompetensen hos äldre

Dela

Med tjänsten digital hemguide ska personer som är 75 år och äldre få stöd med teknik i hemmet. Tjänsten är en del av ett ettårigt projekt.

– Teknik kan underlätta vardagen och minska ensamhet. Vi vill visa att teknik inte är något att vara rädd för, säger Lennart Nilsson, ordförande i äldrenämnden.
– Teknik kan underlätta vardagen och minska ensamhet. Vi vill visa att teknik inte är något att vara rädd för, säger Lennart Nilsson, ordförande i äldrenämnden.

– Många äldre behöver digital hjälp. Stöd i att använda digitala lösningar främjar sociala kontakter och minskar känslan av ensamhet hos äldre personer, säger Lennart Nilsson (KD), ordförande i äldrenämnden.

Äldre som saknar kunskap och praktisk erfarenhet av internet riskerar att stängas ute från många delar av samhället. Bristande digital kompetens kan leda till minskad delaktighet och inflytande i samhällslivet, men också till minskad självständighet. Det är främst personer över 75 år som har halkat efter användandet av internet. De äldsta i samhället lever redan i högre grad i ett utanförskap, och genom den snabba digitaliseringen som nu pågår riskerar de som inte använder internet ett dubbelt utanförskap.

– Teknik kan underlätta vardagen och minska ensamhet. Vi vill visa att teknik inte är något att vara rädd för, säger Lennart Nilsson.

­­Fakta digital hemguide

Tjänsten digital hemguide är ett ettårigt projekt där personer som är 75 år och äldre erbjuds upp till tre hembesök under ett år. Syftet är att förebygga utanförskap och ensamhet. Tjänsten är kostnadsfri.

Den enskilde kan till exempel få hjälp med hur man installerar bank-id, hur man använder Swish och betalar räkningar, umgås via Skype, skaffar Facebook-konto, skickar bilder, söker information eller letar fram gamla filmer på internet. Den enskilde kanske inte har någon dator, surfplatta eller mobiltelefon ännu men är nyfiken på att få veta mer om hur det fungerar. Den digitala guiden kan ta med sån utrustning till besöket och visa hur den fungerar. Är det något problem i hemmet, till exempel med digital-tv, så blir det ett personligt besök. Rådgivning sker även över telefon eller videosamtal.

Tjänsten bokas via Järfälla kommuns servicecenter: 08-580 285 00, kontakt@jarfalla.se

Nyckelord

Kontakter

Anneli LagerbergAvdelningschef Äldre och funktionshinder

Tel:08-580 280 93

Bilder

– Teknik kan underlätta vardagen och minska ensamhet. Vi vill visa att teknik inte är något att vara rädd för, säger Lennart Nilsson, ordförande i äldrenämnden.
– Teknik kan underlätta vardagen och minska ensamhet. Vi vill visa att teknik inte är något att vara rädd för, säger Lennart Nilsson, ordförande i äldrenämnden.
Ladda ned bild

Om

Järfälla Kommun
Järfälla Kommun
Riddarplatsen 5
177 80 Järfälla

08-580 285 00https://www.jarfalla.se/

 

Järfälla strax nordväst om Stockholm, med sina grönområden, sin Mälarkust och sitt fantastiska kollektivtrafikläge, är en attraktiv inflyttningskommmun. Med ny tunnelbana, spår och vägar växer Barkarbystaden och Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Järfälla växer, och samtidigt som det byggs nya attraktiva bostäder planerar vi för tusentals nya jobb i attraktiva kontorslägen, högre utbildning och fler besökare.

 

Följ Järfälla Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Järfälla Kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum