Jättevinster i SKL:s upphandlingsbolag

De senaste tre åren har SKL Kommentus Inköpscentral, SKI, gjort en samlad vinst på över 100 miljoner kronor – i en verksamhet som inte får ha vinstsyfte. Av varje hundralapp som bolaget tar in i provisionsersättning blir 25 kronor ren vinst i kassan, visar Dagens Samhälles granskning.

SKI gör sedan 2011 samordnade ramavtalsupphandlingar för kommuner och regioner. Verksamheten finansieras genom att man tar ut en provision av leverantörerna baserad på deras omsättning.

I början gick inköpscentralen ganska precis runt ekonomiskt. Men sedan 2014 har vinsterna skjutit väldig fart, och de senaste två åren är marginalerna fantastiska: nettomarginalen ligger i snitt över 25 procent.

Men SKL Kommentus Inköpscentral får inte drivas med vinstsyfte.

– Vinst är inget mål, det sker ingen utdelning till ägaren. Vi gör resultat som är mycket högre beroende på att volymerna ökat så pass mycket, säger Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd för SKI.

– Vi sänker avgifterna nu. Styrelsen i SKL Kommentus har fattat beslut om det.

Enligt Eva-Lotta Löwstedt Lundell ligger 2018 års vinst "märkbart lägre" än de senaste åren.

Hela artikeln bifogas.

Kontakta mig om du vill ha tillgång till låsta artiklar på dagenssamhalle.se

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan