Jenny Rissveds blev Årets Postcyklist 2019

Svenska mästarinnan och världscup-segraren i MTB (XCO) Jenny Rissveds och Gustav Johansson, en av Sveriges bästa bancyklister just nu, blev Årets Postcyklist 2019.

Jenny Rissveds, årets Postcyklist 2019.

Svenska mästarinnan och världscup-segrare i MTB (XCO) Jenny Rissveds, samt Gustav Johansson, en av Sveriges främsta bancyklister just nu, blev Årets Postcyklist 2019.
Priset delades ut i samband med Svenska Cykelgalan i Kalmar på lördagskvällen.
Jenny Rissveds, Falu CK, röstades fram som Årets Postcyklist dam. Hon var inte på plats på själva galan för att ta emot priset, men Fredrik Kessiakoff, Sveriges förbundskapten i MTB, konstaterar att svensk MTB är på frammarsch och att 2019 var ett bra år för svensk MTB.

Gustav Johansson har etablerat sig i den internationella bancyklingen med ett flertal fina placeringar i tävlingar mot världseliten i bancykling. Under EM inledde han med ett elimineringslopp, ett mycket nervöst lopp med ett antal riktigt stora krascher där Gustav klarade av att undvika dem alla och till slut knep en 10:e plats – ett mycket bra resultat i den hårda konkurrensen.

På galan närvarade även endurocyklisten Alexander Kangas. Han representerar det svenska VM-laget "Team Sweden" som med högsta möjliga konkurrens i startfältet tog en silvermedalj på VM i Enduro i italienska Ligurien i höstas. Med det styrkebeskedet befäste tremannalaget Sveriges ledande position i endurovärlden på internationell nivå. Tremannalaget med Alexander Kangas, Robin Wallner och Zakarias Johansen topp tre i Årets Postcyklist 2019.

Årets Postcyklist är en utmärkelse som delas ut av Svenska Cykelförbundets huvudsponsor, PostNord till seniorcyklister (dam/herr) för framstående prestationer och internationella framgångar. Utmärkelsen består av en statyett och ett stipendium på 25 000 kronor.
Priset, som till en början hette Årets Postryttare, instiftades 1983 av Postgirot Bank för att delas ut till svenska landsvägscyklister (dam och herr). 1997 delades utmärkelsen ut även till bästa dam- respektive herrcyklist i mountainbike. I takt med utvecklingen inom svensk cykel har priset idag breddats till att gälla samtliga grenar. Inom varje gren nomineras ett antal seniorcyklister av en arbetsgrupp bestående av representanter från Svenska Cykelförbundet och PostNord. Den jury som tidigare utsåg Årets Postryttare har idag ersatts av webbomröstning där hela cykelsverige kan vara med och rösta fram två cyklister varje höst.

Jenny Rissveds, årets Postcyklist 2019.
Gustav Johansson, Årets Postcyklist 2019

UCI:s president träffade Amanda Lind på unikt Sverigebesök18.2.2020 17:41:43 CETPressmeddelande

Cykling som lösning på världens problem, svensk trafikpolitik, antidoping och jämställdhet inom cykelsporten var några av frågorna som avhandlades när internationella cykelförbundets president David Lappartient gästade Sveriges kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) tillsammans med SCF:s generalsekreterare Leif Karlsson och Thomas Backteman, styrelseledamot i SCF, under tisdagsförmiddagen.

Spektakulära utmaningar väntar trialcyklisterna på VM i Kina4.11.2019 14:33:00 CETPressmeddelande

Den här veckan inleds VM i cykeltrial i fjortonmiljonersstaden Chengdu, i sydvästra Kina. Sverige representeras av de tre trialcyklisterna Joacim Nymann och Nadine Kåmark, Partille TK samt Tobias Hult, CK Dainon, Nyköping. Det är tredje året som VM i trial går i Chengdu och för de båda Partillecyklisterna blir det tredje gången gillt, medan Nyköpingscyklisten Tobias Hult gör debut i VM-sammanhang. 2017 tog Nadine Kåmark silver i Chengdu, och förra året kom hon fyra i dam elit, medan Joacim Nymann slutade sjua i herr elit. Mats Hult är förbundskapten för Trial men under veckan i Kina kommer han att axla allt från mekaniker- och reseledarrollen till att coacha trion. Cirka 20 nationer deltar i årets världsmästerskap och Mats Hult tror att både Nadine och Joacim har goda chanser att ta sig till final, medan topp 20 är ett mer realistiskt mål för Tobias baserat på tidigare prestationer i år. Trial är en spännande och spektakulär cykelgren, där de viktigaste faktorerna är stabilitet och kon

Proffscyklisten Tobias Ludvigsson kör inte VM i linje på söndag: "För sliten"25.9.2019 15:24:00 CESTPressmeddelande

Bara fyra dagar innan det fruktade linjeloppet på landsvägs-VM i norra Yorkshire kom beskedet att Sveriges enda manliga proffscyklist inte kör loppet. De 3 272,2 kilometerna på Vuelta a Espana blev för mycket för Tobias Ludvigsson som körde Vueltan för sitt stall Groupama-FDJ, och Sveriges förbundskapten Lucas Persson säger att Ludvigsson helt enkelt är för sliten. I stället flygs Lucas Eriksson, regerande svensk linjemästare och hans stallkompis Kim Magnusson (svensk linjemästare 2017) ned till Manchester och Yorkshire på fredag. Eftersom Sverige bara haft tillgång till en plats på söndagens linjelopp, har landslagsledningen sedan tidigare ansökt om en extra plats, vilket UCI nu godkänt. - Som nation ligger Sverige på plats 53 i UCI:s rankingsystem, vilket innebär att vi bara har en plats på herrarnas linjelopp på VM. Plats 30 är nästa gräns för att få fler startplatser. Därför ansökte vi om en extra plats som nu godkänts, säger Lucas Persson. Lucas Eriksson har haft två starka säsong