Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Jeremy Combs - Årets Center i SBL Herr

Fram tills påskhelgen presenterar vi årets utmärkelser i SBL Herr. Idag har turen kommit till Årets Center, som går till Jeremy Combs, Köping Stars!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangör som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Center: Jeremy Combs, Köping Stars
Combs presenterade sig direkt i premiärmatchen när Köping Stars överraskade Basketsverige och besegrade SM-finalisten Borås Basket på bortaplan med 91-90. Combs spelade nästan hela matchen (37,5 minuter) stod för 16 poäng, 8 returer - och har sedan dess många gånger varit tungan på vågen för säsongens succélag Köping.

På 32 matcher spelade han mest av alla i Köping (30 minuter per match) och ledde laget i poäng (19.1), returer (7.9), steals (1.7) och effektivitet (19.3).

Med sina poäng- och retursnitt slutade på fjärde plats i skytteligan och femte plats i returligan. Mot Djurgården den 10 januari gjorde han 30 poäng, säsongsbästa för Combs.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Bara 201 cm lång vilket med centermått är för litet. Men inget är smått med årets center spel. Han är atletisk, snabb, kan skapa sitt eget skott och fyllde upp statistikkategorierna för sitt succélag Köping Stars. Fyra i skytteligan, femma i returligan och ligans härligaste hårsvall - Årets Center är Jeremy Combs!"

Röstresultat Topp 3 - Årets Center (procent av rösterna)
:
76% - Jeremy Combs, Köping Stars
24% - ströröster på flera spelare

Regler för omröstningen
1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
3. Endast coacher och spelare som deltagit i 20 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Herr 2019-2020
Årets Försvarare: Denzel Andersson, BC Luleå >>>