Jesper Larsson avslutar sitt uppdrag som förbundskapten för P19-landslaget

Han har två VM-guld med sitt P19-lag i bagaget. Det ena från VM i Katrineholm 2022 och det andra från Göteborg i år. Nu väljer Jesper Larsson att kliva av rollen som förbundskapten för P19-landslaget för att bland annat kunna fokusera mer på sitt elittränaruppdrag i Frillesås BK och få mer tid med familjen.
Jesper Larsson och spelare vid P19-VM i Göteborg 2023. Bilden är fri att användas så länge fotografens namn anges. Foto: Gert Holmér

Jesper Larsson började som assisterande förbundskapten för P19 under säsongen 2019/2020. Tillsammans med truppens dåvarande förbundskapten Mattias Rehnholm (nu assisterande förbundskapten för herrlandslagen red.anm.) nådde de final i VM i Helsingfors där de förlorade mot Ryssland i sudden. En match Larsson beskriver som oerhört spännande och en av höjdpunkterna i förbundskaptenskarriären. Under 2020/2021 tog han dock klivet upp från assisterande till förbundskapten och kan nu blicka tillbaka på två VM-turneringar som båda slutade med guld och en plats i historien. Nu senast från P19-VM i Ruddalens ishall i Göteborg där Sverige gick obesegrade genom gruppspelet men utsattes för rejäl press av Finland i finalen som efter en mardrömsstart slutade 5–4.

– VM-finalen i Göteborg var både en pärs och ren glädje där jag funderat mycket på om vi kunnat förberett oss på något annat sätt inför en VM-final. Det var en anspänning och flera hade inte spelat VM-final tidigare på grund av pandemin. Det var ju allt annat än ett drömläge att ligga under med 0–4 efter 20 minuter. Men all heder åt grabbarna som vände på det och vann. Det får bli en lärdom, säger Jesper Larsson.

Jesper Larsson beskriver sin tid som förbundskapten som roligt och lärorikt där han har getts möjlighet att kombinera några av sina passioner i livet – bandy och att jobba med ungdomar.

– Det är ju bland det roligaste jag vet att jobba med unga människor. Jag jobbar ju med ungdomar i mitt yrkesliv också. På den här nivån när det spelar i P19 är de inte färdiga, men de har ett enormt stort driv och kunnighet. Det är så hög nivå fast de är så unga och det är häftigt, fortsätter Larsson.

– Det är fantastik att få låna spelarna från alla klubbar och roligt att lära känna killarna och nu få möjligheten att följa de längre fram i sina karriärer, säger han.

För att se det här innehållet från sbf.fra1.digitaloceanspaces.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Jesper Larsson Foto: Therése Eriksson / Svenska Bandyförbundet

Fokus på klubblaget

Men nu har förbundskaptensuppdraget kommit till sitt slut, åtminstone för den här gången. Jesper Larsson öppnar upp för att det inte är omöjligt att han kan tänka sig att komma tillbaka, om allt känns rätt, så småningom.

– När man är elitserietränare och dessutom har ett vanligt jobb är det svårt att sköta scoutingen av de yngre spelarna på samma sätt som jag kunde göra när jag var juniortränare. Det är inte lätt eller optimalt att till exempel åka till Vetlanda och kolla på en P19-match när man precis har varit i Bollnäs och det är lördag, säger han och skrattar. Men det visste jag ju när jag tog mig an uppdraget.

– Nu när det är landslagsuppehåll och det blir lite luft så kan jag fokusera mer på klubblaget och familjen, och så blir det framöver också. Vi har bland annat fler nya spelare i klubblaget och det kräver mer närvaro, säger Jesper Larsson.

Uppehåll ger plats åt eftertanke

Att han har fått lite mer tid att tänka visar sig också i de idéerna och tankarna som Jesper Larsson har för landslagsverksamheten som helhet. Han hoppas på en tydligare strategi för hur landslagen ska spela och vilka mål de ska uppnå, en strategi som bör löpa som en röd tråd genom samtliga landslagsstaber och ledarteam.

– Jag är för att svensk bandy ska utvecklas och ska jag vara helt ärlig så skulle landslagsverksamheten behöva lite mer från förbundet och landslagskommitténs sida. En strategi som pekar på hur ska vi spela och sedan börja implementera den tidigt i de unga trupperna där målet ska vara tydligt. Hur ska vi bli bäst? Och hur ska vi nå dit? Sen sätter varje förbundskapten och dennes team sin prägel på allt, så klart, fortsätter Jesper Larsson

– Internationell juniorbandy skiljer sig mycket jämfört med nationella juniorbandyn, och där måste vi hänga med och ha en egen tydlig strategi. Sen hänger det också ihop med hur vi kan locka fler till våra elitseriematcher och så vidare, allt hänger ihop, säger en leende Jesper Larsson.

– Men det har varit ett jättekul uppdrag och jag är tacksam över att ha fått chansen att jobba med spelarna och ledarna. Jag ångrar inte en sekund att jag hoppade på uppdraget och jag har fått vänner för livet, avslutar Jesper Larsson.

Nyrekrytering pågår

Nu pågår arbetet med att utse en ny förbundskapten för P19. Karin Torneklint är sportchef på Svenska Bandyförbundet och deltar i rekryteringsprocessen.

– Landslagskommittén jobbar just nu med att skapa ett nytt ledarteam för P19- landslaget. Så snart det arbete är klart kommer vi att presentera vem som får bygga en ny ledarstab och ta över efter Jesper, säger Karin Torneklint.

– Men just nu vill vi framför allt tacka Jesper och teamet för ett fantastiskt genomfört arbete med bland annat två VM-guld. Otroligt bra jobbat både resultatmässigt och med att bygga truppen och skapa de förutsättningar som behövs för att lyckas så bra på den här höga nivån, avslutar Karin Torneklint.

Jesper Larsson Bilden är fri att användas så länge fotografens namn anges. Foto: Therése Eriksson / Svenska Bandyförbundet