Jill första egenskrivna låt på svenska  – släpper nytt till förmån för Bröstcancerförbundet

Förfrågan var tilltalande, uppdraget viktigt. Kunde en av våra mest folkkära artister tänka sig att ta fram text och musik till förmån för Bröstcancerförbundet? Det landade i Jill Johnsons första egenskrivna låt på svenska, ”Ja må hon leva”.
Foto:Olle Kirchmeier

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje timme drabbas någon av sjukdomen. Bara i Sverige uppgår antalet till 8 000 årligen.

– Jag har själv en vän som gått bort i bröstcancer och en annan närstående som drabbats. Med dem i åtanke är jag glad och stolt över att ha fått göra ”Ja må hon leva”, säger Jill Johnson.

Hennes första egenskrivna låt på svenska startade med en förfrågan från den ideella organisationen Folkspel och Sverigelotten. I oktober månad genomförs en kampanj med en rosa Sverigelott där ett extra överskott för varje såld lott betalas ut till Bröstcancerförbundet.

– Genom åren har vi betalat ut drygt 4.5 miljoner kronor enbart på Oktoberkampanjen och vi har stora förhoppningar om att i höst kunna överträffa fjolårets resultat, vilket innebär ett viktigt tillskott till Bröstcancerförbundet. Dessutom ska kampanjen hjälpa till att sprida uppmärksamhet och kunskap, säger Eva Kåpe, produktansvarig på Folkspel för Sverigelotten.

Jill Johnson:

– Då jag fick det här fina uppdraget medföljde också en titel – ”Ja må hon leva” – som gav alla möjligheter, men samtidigt innebar en begränsning då det första jag tänkte på var melodin alla sjunger när man fyller år. Då började jag fundera, vad är det vi sjunger? ”Ja må hon leva uti hundrade år”, det fick mig att fundera på livet och vad det skulle vara för typ av låt?

Att addera till ett redan unikt och framgångsrikt artistliv kan nu Jill lägga till att ha skrivit sin första text på svenska.

– Det har jag aldrig gjort tidigare och innebar en utmaning. Samtidigt kände jag ett stort ansvar då jag önskar att såväl drabbade som friska kvinnor ska ta till sig texten. Jag har vridit och vänt på varje ord för att den ska träffa rätt och landa mjukt, det har varit en process.

I sin loge och i samband med ett antal gig kom musiken till.

– Jag fick till mig en ganska sårbar melodi som jag filade på och den har verkligen fått värka fram. Sedan har refrängen i högre grad blivit förlösande och handlat mer om att leva.

Alla inblandade i projektet önskar självklart att det ska leda till ökade medel i kampen mot den vanligaste cancerformen hos kvinnor.

– Arbetet med att bekämpa bröstcancer behöver många starka krafter. Vi är tacksamma att Jill Johnson höjer sin röst till förmån för cancerforskningen och stöd åt drabbade, säger Bröstcancerförbundets generalsekreterare, Marit Jenset.

– Jag tycker det är så viktigt att sprida kunskap, att vi förstår att forskning kostar pengar och att det tar tid, att vi måste prioritera det. En dag finns det kanske en lösning. Får jag vara med och bidra med musik som är så viktigt i livet är det självklart att göra det, säger Jill Johnson.

Här finns ”Ja, må hon leva” att lyssna på: https://www.sverigelotten.se/kampanjer/rosa/

Här finns mer att läsa om Bröstcancerförbundet: https://brostcancerforbundet.se/

Här finns information om Rosa Sverigelotten: https://www.sverigelotten.se/kampanjer/rosa/

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sin verksamhet.

Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Läs mer på www.Folkspel.se