Jimmie Åkessons vårtal 2022

På lördag kommer Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson hålla vårtal på partiets stora valkickoff i Stockholm. För att markera starten på valrörelsen håller Sverigedemokraterna sin största konferens någonsin.

Efter talet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor.

Tid: Kl. 14.45, lördagen den 7 maj

Plats: Stockholmsmässan, västra entrén

Alla deltagare måste genomgå en säkerhetskontroll vid inpassering. Vänligen anländ i god tid för att hinna med detta.

Närvaro anmäls på förhand till press@sd.se.

SD KU-anmäler Khashayar Farmanbar19.5.2022 09:53:04 CEST | Pressmeddelande

Nyligen granskade Sveriges radio bland annat bakgrunden till de höga elpriserna i programmet Kaliber med titeln ”Elchocken och ministerns omöjliga löften”. Under ett av segmenten i programmet berör man att statsrådet i en intervju i DN får en fråga om en rapport som han tidigare hänvisat till och som handlar om hur nedläggningen av Ringhals inte skulle ha påverkat elpriset. När Kaliber i P1 kontaktar statsrådets pressekreterare för att ta reda på vilken rapport som statsrådet syftat på, säger hon att det är en rapport som Sweco gjort på uppdrag av energibolaget Fortum. Men när man kontaktar Fortum visar det sig att rapporten inte finns. När sedan statsrådet blir konfronterad av Kaliber hänvisar han till en annan rapport. I slutändan visar det sig att han istället hämtat uppgifterna från en debattartikel, något hans pressekreterare uppger till Kaliber. Det är angeläget att uppgifter och uttalanden som kommer från regeringen är korrekta och vederhäftiga. Mot bakgrund av ovanstående agera