Johan Augustsson ny landschef för Lidl Sverige
När Johannes Fieber tog över ansvaret för den svenska marknaden satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.
Den 1 juni tar Johan Augustsson över rollen som Sverigechef. Valet av Johan har varit självklart då han har en lång bakgrund inom företaget och varit med sedan starten 2003. Johan är en person med gedigen erfarenhet från Lidl Sveriges hela verksamhet och han har innehaft roller som bland annat försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. Under det senaste året har Lidl tecknat avtal om 29 nya etableringar, inklusive nya butiker på Östermalmstorg i centrala Stockholm, i Femman i Göteborg samt Caroli i Malmö.
- Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front och genom vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med ledningsgruppen som är ett starkt gäng och känner varandra väl, säger Johan Augustsson, tillträdande chef för Lidl Sverige.
- Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen som vi satte när jag kom till Sverige. Johan Augustsson är helt rätt person att fortsätta arbetet med att utmana konkurrenterna på den svenska marknaden och få fler kunder att upptäcka fördelarna med Lidl, säger Johannes Fieber, avgående Sverigechef för Lidl Sverige.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum