Lidl Sverige

Johan Augustsson ny landschef för Lidl Sverige

Dela
Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige med framgång, går vidare inom koncernen och kommer ta över rollen som landschef för Lidl USA. Som efterträdare rekryteras i de egna leden. Johan Augustsson, idag fastighetsdirektör och medlem i ledningsgruppen, tillträder som landschef för Lidl Sverige den 1 juni 2018.

När Johannes Fieber tog över ansvaret för den svenska marknaden satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.

Den 1 juni tar Johan Augustsson över rollen som Sverigechef. Valet av Johan har varit självklart då han har en lång bakgrund inom företaget och varit med sedan starten 2003. Johan är en person med gedigen erfarenhet från Lidl Sveriges hela verksamhet och han har innehaft roller som bland annat försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. Under det senaste året har Lidl tecknat avtal om 29 nya etableringar, inklusive nya butiker på Östermalmstorg i centrala Stockholm, i Femman i Göteborg samt Caroli i Malmö.

- Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front och genom vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med ledningsgruppen som är ett starkt gäng och känner varandra väl, säger Johan Augustsson, tillträdande chef för Lidl Sverige.

- Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen som vi satte när jag kom till Sverige. Johan Augustsson är helt rätt person att fortsätta arbetet med att utmana konkurrenterna på den svenska marknaden och få fler kunder att upptäcka fördelarna med Lidl, säger Johannes Fieber, avgående Sverigechef för Lidl Sverige.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Johan Augustsson, Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Johan Augustsson, Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Ladda ned bild
Johannes Fieber, Sverigechef
Johannes Fieber, Sverigechef
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye