Johan Augustsson ny landschef för Lidl Sverige

Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige med framgång, går vidare inom koncernen och kommer ta över rollen som landschef för Lidl USA. Som efterträdare rekryteras i de egna leden. Johan Augustsson, idag fastighetsdirektör och medlem i ledningsgruppen, tillträder som landschef för Lidl Sverige den 1 juni 2018.

När Johannes Fieber tog över ansvaret för den svenska marknaden satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.

Den 1 juni tar Johan Augustsson över rollen som Sverigechef. Valet av Johan har varit självklart då han har en lång bakgrund inom företaget och varit med sedan starten 2003. Johan är en person med gedigen erfarenhet från Lidl Sveriges hela verksamhet och han har innehaft roller som bland annat försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. Under det senaste året har Lidl tecknat avtal om 29 nya etableringar, inklusive nya butiker på Östermalmstorg i centrala Stockholm, i Femman i Göteborg samt Caroli i Malmö.

- Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front och genom vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med ledningsgruppen som är ett starkt gäng och känner varandra väl, säger Johan Augustsson, tillträdande chef för Lidl Sverige.

- Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen som vi satte när jag kom till Sverige. Johan Augustsson är helt rätt person att fortsätta arbetet med att utmana konkurrenterna på den svenska marknaden och få fler kunder att upptäcka fördelarna med Lidl, säger Johannes Fieber, avgående Sverigechef för Lidl Sverige.

Johan Augustsson, Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Johannes Fieber, Sverigechef

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.