Johan Augustsson ny landschef för Lidl Sverige

Johannes Fieber som under två år lett Lidl Sverige med framgång, går vidare inom koncernen och kommer ta över rollen som landschef för Lidl USA. Som efterträdare rekryteras i de egna leden. Johan Augustsson, idag fastighetsdirektör och medlem i ledningsgruppen, tillträder som landschef för Lidl Sverige den 1 juni 2018.

När Johannes Fieber tog över ansvaret för den svenska marknaden satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.

Den 1 juni tar Johan Augustsson över rollen som Sverigechef. Valet av Johan har varit självklart då han har en lång bakgrund inom företaget och varit med sedan starten 2003. Johan är en person med gedigen erfarenhet från Lidl Sveriges hela verksamhet och han har innehaft roller som bland annat försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. Under det senaste året har Lidl tecknat avtal om 29 nya etableringar, inklusive nya butiker på Östermalmstorg i centrala Stockholm, i Femman i Göteborg samt Caroli i Malmö.

- Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front och genom vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med ledningsgruppen som är ett starkt gäng och känner varandra väl, säger Johan Augustsson, tillträdande chef för Lidl Sverige.

- Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen som vi satte när jag kom till Sverige. Johan Augustsson är helt rätt person att fortsätta arbetet med att utmana konkurrenterna på den svenska marknaden och få fler kunder att upptäcka fördelarna med Lidl, säger Johannes Fieber, avgående Sverigechef för Lidl Sverige.

Johan Augustsson, Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Johannes Fieber, Sverigechef

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidl först ut med endast KRAV-märkt råvara i charksortiment20.6.2018 13:57Pressmeddelande

Som första dagligvarukedja i Sverige presenterar Lidl nu en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, finns i butik från den 21 juni och består av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss, chorizo och rökt skinka.

Utvidgad återkallelse Älgsalami av märket Dulano1.6.2018 11:07Pressmeddelande

Den 26 april återkallades en batch av Dulano Älgsalami eftersom det inte kunde uteslutas att ovan nämnda produkt kunde innehålla små bitar av metall. Produkten togs då bort från butikshyllorna och har inte funnits för försäljning sedan dess och inga ytterligare kundärenden har inkommit. Efter fortsatt och omfattande utredning hos leverantören Direkt Chark har brister i produktionsprocessen framkommit. Lidl finner det som osannolikt men det kan dock inte uteslutas att resterande batcher är berörda. Därför utvidgas nu återkallelsen och Lidl uppmanar kunder som köpt produkten att returnera eventuella kvarvarande förpackningar. Återkallelsen gäller samtliga bäst-före datum. Lidl Sverige KB har själv vidtagit åtgärder i avsikt att dra bort produkten med ovan nämnda bäst-före datum från marknaden. Produkten finns inte för försäljning sedan tidigare återkallelse. Kunder som köpt produkten ombeds returnera de felaktiga produkterna till inköpsplatsen. Produktens datummärkning skall framgå av fö