Jonas Sjöstedt lanserar TV-program om Europa

Efter åren som EU-parlamentariker och många tågresor runt om i Europa lanserar Jonas Sjöstedt ett TV-program om Europa: Jonas Sjöstedts Europe Tour 2019.

I programmet, som sänds i tre delar inför det kommande EU-parlamentsvalet, kommer tittarna få se Jonas Sjöstedt baka, åka tåg och besöka biblioteket.

- Första gången jag tog tåget ut i Europa var jag sex år gammal och åkte med min familj till släkten i Italien. Sedan dess har jag besökt nästan alla Europas länder, både under mina tågluffar och under mina år som EU-parlamentariker, säger han.

- Alla människor jag träffat och alla platser jag varit på har så klart satt avtryck. Jag bryr mig väldigt mycket om Europa och är oroad över den utveckling som vi ser. När allt fler länder går i en auktoritär riktning är det inte mer åtstramningspolitik som behövs, utan jämlikhet.

I varje program kommer tittarna få ställa frågor till Jonas Sjöstedt. Han är förberedd på att svara på det mesta.

- Jag är beredd. Både på frågor om hur man lägger upp den bästa tågsemestern och om vår politik i EU, säger Jonas Sjöstedt.

Första programmet sänds på Vänsterpartiets Facebooksida ikväll, tisdagen den 7/5, klockan 19. Kommande program sänds tisdagen den 14/5 och 21/5 klockan 19.

Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år