Jonas Sjöstedt sommartalar i Umeå

Söndag den 26 augusti håller Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt sitt sommartal i Döbelns park i Umeå. Före talet hålls en pressträff, där en nyhet kommer att presenteras.

Plats för sommartalet:

Döbelns park, Umeå

Tider:

Kl 13.00 Pressträff i Döbelns park (nära vattnet)

Kl 14.00 Jonas Sjöstedt talar

Arrangemanget pågår mellan 12-16 och under eftermiddagen bjuds bland annat på musik med Cats & Dinosaurs och underhållning med Ronny Eriksson.

Presskontakt till Jonas Sjöstedt:
Vardagar fram till kl 16:
Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90,
jessica.nordh@riksdagen.se

Vardagar efter kl 16:
Örjan Rodhe, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57

Helger:
Tove Liljeholm, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-816 64 70

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år