Svenska Brottningsförbundet

Jonna Malmgren klar för VM-semifinal

Sveriges sista medaljhopp Jonna Malmgren visar storform under VM i Belgrad och är nu klar för semifinal efter två fallvinster. I semifinalen väntar Batkhuyag från Mongoliet.

I inledningsmatchen behövde Jonna bara 31 sekunder för att besegra mexikanskan Acosta Martinez. I kvartsfinalen mötte hon turkiska olympiern Zeynep Yetgil, där Jonna styrde matchen från start till mål och vann på fall i andra perioden, med poängställningen 6-2.

I semifinalen väntar Khulan Batkhuyag från Mongoliet, som blev silvermedaljör på asiatiska mästerskapen i våras. Semifinalerna startar 16:45 svensk tid.

Livesändning på www.uww.org

Följ vår rapportering från VM på Instagram @swedewrestling

Svenska Brottningsförbundet
Skansbrogatan 7

Följ Svenska Brottningsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Brottningsförbundet

Inför U20-VM i brottning i Pontevedra, Spanien30.8.2024 10:22:51 CEST | Pressmeddelande

Juniorvärldsmästerskapet i brottning går av stapeln nästa vecka i Pontevedra, Spanien, mellan 2–8 september 2024. Svenska Brottningsförbundet presenterar ett lag på åtta brottare som ingår i Sveriges trupp till U20-VM i brottning. Vårt unga landslag av brottare har tränat hårt och är nu redo att äntra brottningsmattan på världsmästerskapen. Det svenska juniorlandslaget har visat bra form under det gångna året, med flera medaljvinster på internationella mästerskap. Bland årets senaste höjdpunkter finns Adam Silverins guld på Europamästerskapen och Hamza Sertcanlis silver, samt Amelia Samuelssons brons. Dessa prestationer har stärkt lagets självförtroende inför det kommande mästerskapet.