Juli 2019 i korthet – 1 093 förmedlade bostäder

I juli förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 093 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 11,2 år.

Hittills i år har Bostadsförmedlingen förmedlat 8 439 lägenheter. Det är 506 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I juli förmedlades 274 studentbostäder och 102 ungdomslägenheter. 76 av de totalt 1 093 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA JULI

• Kortaste kötiden: Hanstavägen 49, Kista; studentlägenhet (1 rum och kök; 24 kvm) – 1 månad
  • Längsta kötiden: Lilla Nygatan 12, Gamla Stan; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 84 kvm) – 34,2 år
  • Mest klickade annonsen: Dalagatan 67, Vasastaden (7 bostäder om 3–3,5 rum och kök; 74–88 kvm) – 33 064 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 8 992 sidvisningar

12162 Johanneshov

Bostadsförmedlingen i Stockholm AB förmedlar lediga hyreslägenheter i Stockholmsregionen. Vi samarbetar med fler än 200 fastighetsbolag och förmedlade 2018 närmare 13 500 lägenheter. Vår roll är att på en svår bostadsmarknad göra det lite enklare att hitta och hyra ut hyresrätter i hela regionen. Vi är ca 95 medarbetare och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad.

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja28.8.2019 14:53:00 CESTNyheter

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent. Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna: Spis med induktionshäll Diskho med två hoar Sortering av sopor i separata kärl Skafferi/sval Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer. Om Bostadsförmedlingens undersökningar Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.

Juni i korthet – 1 278 förmedlade bostäder2.7.2019 10:14:00 CESTNyheter

I juni förmedlade vi 1 278 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,4 år. Hittills i år har 7 347 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 524 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I juni förmedlade vi 247 studentbostäder och 114 ungdomslägenheter. 277 av de totalt 1 278 förmedlade bostäderna var nyproducerade. Snabbfakta Kortaste kötiden: Ärvingevägen 14, studentlägenhet (1 rok; 25 kvm) – 1 månad Längsta kötiden: Katarina Bangatan 26, Södermalm; vanlig hyresrätt (4 rok; 107 kvm) – 31,8 år Mest klickade annonsen: Kåkbrinken 11A, Gamla stan, (5 rum och kök, 140 kvm) – 15 387 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 144 sidvisningar

Maj 2019 i korthet – 1 110 förmedlade bostäder7.6.2019 09:47:00 CESTNyheter

I maj förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 110 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,7 år. Hittills i år har Bostadsförmedlingen förmedlat 6 069 lägenheter. Det är 378 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I maj förmedlades 205 studentbostäder och 124 ungdomslägenheter. 146 av de totalt 1 110 förmedlade bostäderna var nyproducerade. SNABBFAKTA MAJ Kortaste kötiden: Hanstavägen 49, Kista; studentlägenhet (1 rum och kök; 24 kvm) – 2 månader Längsta kötiden: Wittstocksgatan 8, Östermalm; vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 42 kvm) – 32,9 år Mest klickade annonsen: Johanneshovsvägen 125, Årsta (19 bostäder om 2 rum och kök; 47–63 kvm) – 25 128 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 5 188 sidvisningar