Juli 2019 i korthet – 1 093 förmedlade bostäder

I juli förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 093 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 11,2 år.

Hittills i år har Bostadsförmedlingen förmedlat 8 439 lägenheter. Det är 506 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018.

I juli förmedlades 274 studentbostäder och 102 ungdomslägenheter. 76 av de totalt 1 093 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA JULI

• Kortaste kötiden: Hanstavägen 49, Kista; studentlägenhet (1 rum och kök; 24 kvm) – 1 månad
  • Längsta kötiden: Lilla Nygatan 12, Gamla Stan; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 84 kvm) – 34,2 år
  • Mest klickade annonsen: Dalagatan 67, Vasastaden (7 bostäder om 3–3,5 rum och kök; 74–88 kvm) – 33 064 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 8 992 sidvisningar

Stockholm växer – så här kan vi tänka oss att pendla13.12.2019 14:13:54 CETNyheter

Under 2018 var det fler som flyttade från än till Stockholms län. Ofta gick flytten till orter strax utanför länet. Eftersom många ändå har kvar sin anknytning blir Stockholms arbetsmarknadsregion geografiskt sett större. En undersökning ställd till Bostadsförmedlingens kundpanel visar att intresset för att flytta utanför länsgränsen skulle vara ännu större om förutsättningarna för pendling blev bättre.