Julia och Julia blir experter på USA-valet

Aftonbladet förnyar bevakningen av det amerikanska valet och ger poddprofilerna Julia Frändfors och Julia Lyskova från ”Daddy Issues” ett eget tv-program. I sex avsnitt ska duon guida tittarna mot valdagen med en kombination av nyfikenhet, humor och smartness.

Julia Frändfors och Julia Lyskova från Daddy Issues förnyar nu bevakningen av USA-valet med ett eget program i Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

– Det blir dels ett roligt och lärorikt program, men vi stärker också relationen till den stora grupp unga tjejer och kvinnor som följer Julia och Julia, säger Andreas Landmark, chef för video och bild på Aftonbladet.

På Aftonbladet får användarna en gedigen bevakning av det amerikanska valet, med bland annat reportrar som Emelie Svensson, Peter Kadhammar och Wolfgang Hansson på plats i USA.

Kulmen nås vid en stor direktsänd valvaka den 3 november, när allt ska avgöras.

Ett nytt element i bevakningen är att poddstjärnorna Julia Frändfors och Julia Lyskova tar plats framför kameran. För att beskriva ett komplicerat valsystem och besvara frågor som ställs av många Aftonbladet-användare söker Julia och Julia nu själva upp informationen under sex avsnitt.

– De har ett enormt driv som kommer att tillföra något nytt till den svenska valbevakningen. De är väldigt fokuserade på att skapa bra innehåll och därför känns det väldigt spännande att de är en del av vår satsning på USA-valet, säger Eric Rosén, biträdande redaktör och projektledare för USA-valbevakningen.

Programmet har premiär den 14 oktober och sänds i sex avsnitt fram till valdagen.

Julia Frändfors vet vad hon själv önskar att programmet ska leda till:

– Stora journalistpriset. Och att fler yngre intresserar sig för valet och fattar att det är intressant och faktiskt kul. Och att man kan lära sig tråkiga saker på ett kul sätt, säger Julia Frändfors.

Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se

Julia Frändfors och Julia Lyskova. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe23.10.2020 09:02:13 CESTPressmeddelande

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.