Julirekord för Göteborgsturismen

Den starka utvecklingen för destinationen Göteborg fortsätter. Flera månader har överträffat nivåerna från 2019 och juli blev inget undantag. Antalet hotellgäster i Göteborgsregionen ökade med 34 procent enligt data från Benchmarking Alliance. Partille Cup och Gothia Cup, fyra konserter på Ullevi och flera andra mindre och större evenemang lockade extra många besökare.
- Det har varit en fantastisk månad. Evenemangen har varit succé och med skärgården, Liseberg och allt annat som erbjuds i Göteborg blir det en otroligt bra mix. Det omväxlande vädret med varma och svala dagar har gynnat stadsbesök med allt vad det innebär, säger Magnus Hallberg vice vd på Göteborg & Co.
Beläggningen på hotellen i Göteborgsregionen i juli var hela 88 procent i genomsnitt vilket är högst av de svenska storstäderna och tangerar det tidigare rekordåret 2019. Men eftersom fler hotellrum tillkommit sedan dess ökade det totala antalet sålda rum med 12 procent enligt Benchmarking Alliance. Periodvis var det helt fullt på hotellen.
Sommaren avslutas lika starkt. I augusti gör Ed Sheeran och Håkan Hellström sammanlagt sex Ullevikonserter. Way out West fyller Slottsskogen och Liseberg har en rad kända artister på programmet. Göteborgs Kulturkalas går av stapeln 1 – 4 september. Mötesstaden Göteborg inleder säsongen i augusti och fortsätter under hösten med flera stora kongresser och mässor.
Nyckelord
Kontakter
Stefan GaddPresschefGöteborg & Co
Presschef på Göteborg & Co
Bilder

Länkar
Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Inget fotbolls-EM till Danmark och Sverige 20293.12.2025 16:40:12 CET | Pressmeddelande
Det blir Tyskland som 2029 kommer att arrangera fotbolls-EM, vilket offentliggjordes av UEFA den 3 december. Beskedet innebär att EM inte kommer till Göteborg men staden lyfter vikten av samarbetet som ansökan har bidragit till.
Lydia Sandgren är Årets Göteborgare 20253.12.2025 07:00:08 CET | Pressmeddelande
Författaren Lydia Sandgren får hedersutmärkelsen årets göteborgare 2025. Med sin förmåga att skildra Göteborg har hon gett staden en större plats i litteraturen och skapat en stolthet hos många göteborgare. – Tänk så det kan gå. Jag är jätteglad för det, säger Lydia Sandgren om utmärkelsen.
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna du inte får missa6.11.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storslagen ljuskonst i Kungsparken och vintertorg på Grönsakstorget till glimrande träd längs Avenyn och jubileumsjul i Lisebergsparken. Här är några av säsongens mest stämningsfulla upplevelser.
Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.
Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande
Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
