Junior VM i ishockey 2024 till Göteborg

IIHF World Junior Championship (JVM) kommer att genomföras i Göteborg 2024. De svenska Juniorkronorna kommer tillsammans med nio andra länder spela matcherna i Scandinavium och Frölundaborg mellan den 26 december 2023 till 5 januari 2024.

– Vi är väldigt stolta och glada över att JVM i ishockey kommer till Göteborg. Det är ett fantastiskt evenemang som kommer att bidra till ishockeyns utveckling i regionen och även stärka Göteborg som evenemangsstad. Vårt firande av Göteborgs 400-årsjubileum är framflyttat till 2023 och tajmingen blir nu strålande med ett JVM som avslutning, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

–JVM är ett fantastiskt evenemang som ger framtidstro utifrån många perspektiv och betyder mycket för sporten, publiken och inte minst besöksnäringen i Göteborg, säger Lotta Nibell, VD, Got Event.

Viktigt för hockeyn lokalt
Att mästerskapet kommer att genomföras i Göteborg blir även viktigt för ishockeyn i regionen, inte minst för ungdomar som får chansen att se morgondagens stjärnor på nära håll.

– Samtidigt som JVM går in i slutspel så arrangerar Göteborgs Ishockeyförbund en av världens största U14 turneringar med 56 deltagande lag, säger Patrik Norrman kanslichef på Göteborgs Ishockeyförbund.

– Hela hockey-världens blickar vänds mot Göteborg. Det är bra för hockeyns varumärke och för alla unga hockeyspelare i regionen som kan få nya hjältar och idoler, säger Christian Lechtaler, klubbdirektör på Frölunda HC.

Skulle arrangerats 2022
Planen var att junior-VM skulle genomförts i Göteborg redan 2022. Men på grund av coronapandemin tog Internationella Ishockeyförbundet beslutet att Kanada, skulle få arrangera mästerskapet 2022.

–Vi är både glada och nöjda att Junior-VM 2024 ska spelas i Göteborg. Juniorkronorna skapar ett stort intresse för ishockeyn, och att återigen få möjlighet att se världens bästa juniorspelare på hemmaplan är både roligt och viktigt i vår ambition att bli Sveriges mest engagerande idrott, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Julstaden Göteborg bjuder på fyra nyheter och en årsgammal favorit – nu är julen här!18.11.2021 07:58:00 CET | Pressmeddelande

Julen närmar sig och Julstaden Göteborg bjuder i år på 100 julevenemang varav 20 julmarknader, 42 julkonserter och flera nyheter: nya skridskobanan i Kronhusparken, levande musik på nya scenen på Kungstorget, filmupplevelse i 360 grader om Göteborgs 400-åriga historia i Bältespännarparken, förra årets favorit Julsånger från vallgraven är tillbaka och det blir julkonsert på Pustervik med Augustifamiljen och gäster.

Gothenburg signs the Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism3.11.2021 09:02:39 CET | Pressmeddelande

On November 4th and in connection with the UN Climate Change Conference COP26 currently taking place in the UK, "The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism" will be launched. Gothenburg is one of the signatories that undertakes to accelerate climate actions to reduce global tourism emissions by at least half in the coming decade and reach net zero emissions as soon as possible before 2050.