Juniormästaren Axel Bengtsson kör 100% elektrisk CUPRA Born i STCC med CUPRA SWEDEN - PWR

Regerande svenska juniormästaren Axel Bengtsson är klar för fortsättning med CUPRA Sweden - PWR i STCC där han kommer att köra en 100% elektrisk CUPRA Born.

"Det känns grymt att CUPRA Sweden - PWR har fortsatt förtroende för mig och att jag får fortsätta representera dem i STCC, speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt mästerskap.", säger Axel Bengtsson.

22-åringen, som tävlade internationellt inom gokart innan STCC-debuten förra året, kommer att köra jämsides regerande mästaren Robert Dahlgren i STCC 2023.

"Axel imponerade på oss alla förra året och det fanns ingen tvekan hos oss om att förnya kontraktet med honom.", säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden - PWR. "Robert och Axel kompletterar varandra mycket bra vad gäller rå talang och erfarenhet. De jobbade bra tillsammans förra året, ett samarbete som blir viktigare än någonsin i år med helt nya elektriska tävlingsbilar och en mycket kort försäsong."

Axel Bengtsson, som tog sin STCC-debutseger i fjolårsfinalen, tar ett stort steg från att ha gjort racingdebut i en framhjulsdriven 350-hästars tävlingsbil 2022 till årets 550-hästars bakhjulsdrivna CUPRA Born.

"Man kan väl säga att jag lärde mig köra framhjulsdriven racerbil från grunden förra året, så det kommer såklart bli en utmaning att ställa om - men en utmaning som jag välkomnar.", säger Axel Bengtsson, "Målet med 2023 är att hitta fart i den nya bilen så snabbt som möjligt och fortsätta med samma momentum som vi hade på slutet av förra året, top tre i serien hade varit fint!"

”Det är fantastiskt roligt att Axel Bengtsson fortsätter i teamet och följer med in i den elektrifierade racing-eran, vi tror att han kommer fortsätta att bidra stort till framgångarna - denna gång i en CUPRA Born.”, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

CUPRA Sweden - PWR kommer tävla med tre CUPRA Born i STCC 2023, identiteten på den återstående föraren kommer att avslöjas inom kort.

STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Robert Dahlgrens hemmabana Drivecenter Arena i Skellefteå, läs mer här!

Vad är CUPRA Sweden - PWR?

PWR Racing, som går under namnet CUPRA Sweden – PWR i STCC 2023, grundades 2012 av Daniel Haglöf och Peter "Poker" Wallenberg med målet att bryta rådande normer inom banracing och utveckla sporten. Teamet en del av PWR Group och är baserade i Vikmanshyttan. PWR Racing är de regerande STCC-mästarna för förare, team och junior. PWR Racing representerar CUPRA i STCC och har totalt tagit nio titlar i mästerskapet.

Vad är CUPRA?

CUPRA är Volkswagen-koncernens nyaste bilmärke och har på kort tid blivit en stark utmanare på bilmarknaden. Märket, som har sina rötter i spanska Barcelona, lanserades 2018 och har tagit en unik position på marknaden som ett attraktivt alternativ till det traditionella premiumsegmentet. CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning och väcker uppmärksamhet med sin snygga slående design och sportiga framtoning. Tävlingsbilen i STCC 2023 är baserad på eldrivna CUPRA Born som du hittar i CUPRAs modellutbud. Personbilsversionen erbjuder flera batteristorlekar, med en räckvidd upp till 548 km, och mer kraft med e-Boost-versionen. Innan 2025 kommer CUPRA lansera ytterligare tre elektrifierade modeller; CUPRA Tavascan, CUPRA Terramar och CUPRA Raval.

Vad är STCC?

STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100 % elfordon,

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.