Familjens Jurist

Jurister och terapeuter samarbetar för bättre skilsmässor

Varje år genomgår över 20 000 par en skilsmässa i Sverige, och många barn hamnar i kläm i konflikter om vårdnad, boende och umgänge. Nu går jurister och terapeuter samman för att underlätta i processen, och ge både juridiskt och emotionellt stöd när livet förändras.

En skilsmässa är ofta väldigt uppslitande för alla involverade, såväl vuxna som barn. Familjens Jurist och Mind Sthlm lanserar därför den nya tjänsten, Skiljas Tillsammans, där juridiken och psykologin går hand i hand.

Vi upplever att många som vänder sig till oss under en skilsmässa fokuserar på en sak i taget, eftersom det är många frågor som väcks och ska besvaras. När livet står inför en stor förändring är det inte alltid så lätt att navigera och veta var man ska börja. Är det barn involverade är det extra viktigt att man fortsätter vårda relationen även om man inte längre är ett par, för barnets bästa, eftersom man alltid kommer ha en föräldrarelation. Genom vår nya tjänst Skiljas Tillsammans vill vi förenkla processen och föra samman juridiken och psykologin, säger Victoria Thore, VD på Familjens Jurist.

Många frågor väcks och ska besvaras vid en skilsmässa, både praktiska och emotionella. I relationer med barn behöver man landa i sin nya föräldrarelation, och hur den blir så bra som möjligt för barnen.

Som förälder är det viktigt att försöka ta barnets perspektiv, och fundera över hur man kan bibehålla en stark familj och föräldrarelation även efter en skilsmässa. Det är lättare sagt än gjort, men man ska komma ihåg att en trygg uppväxt inte handlar om en familj under ett tak. Att skiljas tillsammans innebär att man vill ha en hållbar relation framåt och tar ansvar för sitt välmående, säger Åsa Hedrén Videbaek, VD på Mind Sthlm.

Skiljas Tillsammans lanseras den 1 juli och är en digital tjänst som ska verka för en hållbar familjerelation framåt. Paketeringen innebär att man får hjälp med både bodelningsavtal av Familjens Jurist och samtal med en terapeut från Mind Sthlm - för en så bra skilsmässa som möjligt.

Familjens Jurist

Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.

Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.

Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.

Följ Familjens Jurist

Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist

Juristens varning: rekordmånga barn vräks från sina hem8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med en ekonomi i gungning och boendekostnader som skjuter i höjden vräks allt fler från sina hem. Särskilt utsatta är ensamstående föräldrar som lever med små marginaler och står inför utmaningen att fatta beslut med barnets bästa i åtanke. Fredrik Aldmo, jurist på Familjens Jurist, förklarar vad som gäller vid vräkningar där barn är inblandade och hur man bäst fattar beslut med barnets bästa i fokus.