Jusek och Civilekonomerna vill bilda nytt förbund

Förbundsstyrelserna i Jusek och Civilekonomerna har beslutat verka för att bilda ett nytt fackförbund som ska organisera de båda Sacoförbundens medlemskategorier. Det nya förbundet skulle samla över 130 000 medlemmar och bli Sveriges åttonde största fackliga organisation.

– Omvärlden och våra medlemmars behov förändras snabbt. Genom att bilda ett nytt förbund samlar vi kraften i våra organisationer. Tillsammans blir vi näst största förbund i Saco och en stark röst för våra medlemsgrupper. Det ger oss ännu bättre förutsättningar att skapa verklig medlemsnytta, säger Sofia Larsen, Juseks ordförande.

Akademikerförbunden Jusek och Civilekonomerna tillhör redan i dag de större Sacoförbunden. Jusek organiserar jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare och samlar närmare 90 000 medlemmar. Civilekonomerna organiserar ekonomer och har omkring 44 000 medlemmar. Ett nytt förbund skulle därmed representera över 130 000 medlemmar, i privat och offentlig sektor.

De båda förbundsstyrelserna har nu fattat inriktningsbeslut om att verka för att bilda ett nytt, gemensamt förbund för de akademikergrupper Jusek och Civilekonomerna organiserar.

– Civilekonomerna och Jusek delar värdegrund och facklig ideologi. Ett nytt förbund skapar en unik möjlighet att åstadkomma medlemsnytta, innovation och inflytande på riktigt, säger Lee Wermelin, Civilekonomernas ordförande.

Det inriktningsbeslut som förbundsstyrelserna har fattat ska nu beredas vidare gemensamt och presenteras för respektive fullmäktige, förbundens högsta beslutande organ. Förbundsstyrelsernas ambition är att den nya organisationen ska kunna bildas före 2019 års utgång.

Hanna Birath, pressansvarig på Jusek
hanna.birath@jusek.se

Lee Wermelin Sofia Larsen 5
Lee Wermelin Sofia Larsen 4
Lee Wermelin Sofia Larsen 6
Lee Wermelin Sofia Larsen 8
Lee Wermelin Sofia Larsen 3
Lee Wermelin Sofia Larsen 7
Lee Wermelin Sofia Larsen 2

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lärande i arbetet förbättrar systemvetares arbetsmiljö15.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Systemvetarna är den av Juseks utbildningsgrupper som är mest nöjd med sitt arbete. Samtidigt får endast hälften utlopp för sin kreativitet och endast två av tre upplever att de lär sig nytt i arbetet. Det gör systemvetarna mindre nöjda med jobbet. Jusek offentliggör idag en omfattande kartläggning av systemvetarnas arbetsmiljö och visar vilka faktorer som är viktigast för att förbättra deras välbefinnande i arbetet.