JUST NU! EuroPride-paraden blir av - trots tidigare förbud

I dag meddelande serbiens premiärminister, Ana Brnabić, att EuroPride-paraden blir av - trots polisens tidigare förbud. Som en av huvudarrangörerna till EuroPride i Belgrad finns Civil Rights Defenders på plats, tillgängliga för kommentarer och intervju.

I måndags öppnades det första EuroPride någonsin i sydöstra Europa, när Belgrad står som värd för festivalen. Dagen efter kom beskedet att polisen förbjöd den traditionsenliga marschen, med hänvisning till säkerheten. Detta följer efter veckor av uttalanden från presidenten, Aleksandar Vučić, om att EuroPride skulle "ställas in".

I dag kom nytt besked från premiärministern, Ana Brnabić. Paraden kan hållas, och säkerheten garanteras. Detta efterhårt arbete från arrangörerna av festivalen och stora reaktioner från omvärlden.

Civil Rights Defenders är som en av huvudarrangörerna för Europride på plats i Belgrad och arbetar aktivt med arrangemanget. Vi kan kommentera.

Kontakta oss för en kommentar

Civil Rights Defenders Executive Director, Anders L.Pettersson, kommer att delta i den förbjudna paraden och finns tillgänglig för kommentarer.

Diktaturkompensation för turister ska öka demokratin i svenskarnas semesterparadis 21.11.2022 09:51:34 CET | Pressmeddelande

Svenska turister uppskattas bidra med närmare två miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år. Nu vill människorättsorganisationen Civil Rights Defenders få svenskarna att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir. Ju sämre demokrati desto större kompensation. Kompensationen ska bidra till att stötta det globala demokratiarbetet.

Nobels Fredspris 2022 – Civil Rights Defenders kan kommentera 7.10.2022 12:00:54 CEST | Pressmeddelande

Nobels fredspris 2022 tilldelas bland annat den belarusiska människorättskämpen Ales Bialiatski. Civil Rights Defenders har mångårig erfarenhet av att bevaka och kommentera läget för mänskliga rättigheter i Belarus, och nära relation till Ales Bialiatski. 2014 tilldelades Ales Bialiatski Civil Rights Defenders pris Civil Rights Defender of the Year Award. Han sitter just nu frihetsberövad i Belarus. Vi kan kommentera årets pristagare samt läget för mänskliga rättigheter i Belarus.