Justering av märkning på Loka Crush

I samband med produktutveckling av nästa Loka Crush-smak, har mindre avvikelser på näringsvärde och juicehalt identifierats på befintliga produkter, dock inom ramen för en lagstadgad tillåten variation för naturliga ingredienser. Nya beräkningar och verifierande analyser visar att den färdiga drycken innehåller bland annat mer sockerarter från frukt än vad som tidigare angetts. Kaloriangivelsen påverkas marginellt och ökar med 1 kcal/100 ml. Spendrups har därför fattat beslut om att göra justeringar i innehållsförteckningen.

Eftersom den tekniska analysen visar på en något höjd kolhydrathalt/100 ml (från 4,3 gram till 5,0 gram, varav sockerarter från 2,8 gram till 4,0 gram) samt att juiceandelen ökar med 1 procent för två smakvarianter, kan Spendrups konstatera att en av bolagets underleverantörer i något skede under produktutvecklingen har lämnat felaktiga värden.

Eftersom just sockerhalter kan skifta naturligt över tid, bland annat beroende på att sötman påverkas av hur mycket sol och värme frukten exponerats för, tillåter EUs livsmedelsdirektiv en felmarginal på +/- två gram för produkter med en angiven sockerhalt som understiger 10 gram per 100 gram färdig produkt.

- Det här är självklart beklagligt och något som vi försöker hantera genom snabba förändringar av innehållsförteckningen och tydlig och öppen kommunikation, trots att vi håller oss inom ramen för en lagstadgad tillåten variation. Men även med justerad innehållsförteckning är vi väldigt stolta att vi lyckats skapa en helt naturlig fruktdryck som innehåller 58 procent färre kalorier jämfört med de bästsäljande läsksorterna, säger Sisko Nautsch Rönnmark, kvalitetsansvarig på Spendrups.

Loka Crush är en kolsyrad fruktdryck som finns i smakerna päron, jordgubb, hallon och citron. Den är gjord på naturliga ingredienser vilket innebär vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer från växtriket. Loka Crush innehåller inga konserveringsmedel, färgämnen, inget tillsatt socker eller sötningsmedel och har 58 procent färre kalorier respektive 64 procent mindre socker jämfört med traditionell läsk.

Parallellt med ommärkning kommer även salthalten att justeras på innehållsförteckningen. Den tekniska analysen visade att salthalten var lägre (0,1 g) än vad som tidigare uppgivits (0,2 g).

Spendrups har även informerat Livsmedelsverket om det inträffade.

Loka Crush-produkter med rätt innehållsförteckning börjar distribueras till marknaden fr.o.m. vecka 5 2016.

Så här kommer nya innehållsförteckningen att se ut: www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1436 ellerhttp://loka.nu/loka/loka-crush-hallon/

För mer information, vänligen kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.