Justering av märkning på Loka Crush

I samband med produktutveckling av nästa Loka Crush-smak, har mindre avvikelser på näringsvärde och juicehalt identifierats på befintliga produkter, dock inom ramen för en lagstadgad tillåten variation för naturliga ingredienser. Nya beräkningar och verifierande analyser visar att den färdiga drycken innehåller bland annat mer sockerarter från frukt än vad som tidigare angetts. Kaloriangivelsen påverkas marginellt och ökar med 1 kcal/100 ml. Spendrups har därför fattat beslut om att göra justeringar i innehållsförteckningen.

Eftersom den tekniska analysen visar på en något höjd kolhydrathalt/100 ml (från 4,3 gram till 5,0 gram, varav sockerarter från 2,8 gram till 4,0 gram) samt att juiceandelen ökar med 1 procent för två smakvarianter, kan Spendrups konstatera att en av bolagets underleverantörer i något skede under produktutvecklingen har lämnat felaktiga värden.

Eftersom just sockerhalter kan skifta naturligt över tid, bland annat beroende på att sötman påverkas av hur mycket sol och värme frukten exponerats för, tillåter EUs livsmedelsdirektiv en felmarginal på +/- två gram för produkter med en angiven sockerhalt som understiger 10 gram per 100 gram färdig produkt.

- Det här är självklart beklagligt och något som vi försöker hantera genom snabba förändringar av innehållsförteckningen och tydlig och öppen kommunikation, trots att vi håller oss inom ramen för en lagstadgad tillåten variation. Men även med justerad innehållsförteckning är vi väldigt stolta att vi lyckats skapa en helt naturlig fruktdryck som innehåller 58 procent färre kalorier jämfört med de bästsäljande läsksorterna, säger Sisko Nautsch Rönnmark, kvalitetsansvarig på Spendrups.

Loka Crush är en kolsyrad fruktdryck som finns i smakerna päron, jordgubb, hallon och citron. Den är gjord på naturliga ingredienser vilket innebär vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer från växtriket. Loka Crush innehåller inga konserveringsmedel, färgämnen, inget tillsatt socker eller sötningsmedel och har 58 procent färre kalorier respektive 64 procent mindre socker jämfört med traditionell läsk.

Parallellt med ommärkning kommer även salthalten att justeras på innehållsförteckningen. Den tekniska analysen visade att salthalten var lägre (0,1 g) än vad som tidigare uppgivits (0,2 g).

Spendrups har även informerat Livsmedelsverket om det inträffade.

Loka Crush-produkter med rätt innehållsförteckning börjar distribueras till marknaden fr.o.m. vecka 5 2016.

Så här kommer nya innehållsförteckningen att se ut: www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1436 ellerhttp://loka.nu/loka/loka-crush-hallon/

För mer information, vänligen kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.