Kalmar Öland Airport om branschens brist på personal och hur resenärerna kan påverkas

En mycket snabbare återhämtning av resandet än vad som förutspåddes i pandemins spår, är positivt för branschen. Samtidigt ställer det till det på många flygplatser runtom i Europa där brist på personal försvårar leveransen av såväl service som punktlighet.
Smidigare genom incheckning och säkerhetskontroll på många av de mindre flygplatserna.

Flygbranschen befinner sig just nu i en unik situation där ett antal faktorer samverkar. Å ena sidan ser man en mycket stark återgång med en positiv bokningsutveckling och flertalet fulla flyg. Detta är avgörande för flygets återhämtning från krisen. Å andra sidan har många människor lämnat flygsektorn under pandemin och fått arbete på annat håll. Flygplatser, flygbolag, cateringföretag och andra parter i systemet upplever en akut personalbrist och kämpar med att anställa ny personal. Personalbristen gör att det blir mycket svårt att leverera den kvalitet och punktlighet man i vanliga fall gör, när nu efterfrågan på resor ökat långt snabbare än förutspått.

Ronny Lindberg, VD på Kalmar Öland Airport berättar: "På Kalmar Öland Airport har vi i stor omfattning lyckats skala upp verksamheten i takt med att vi fått ökad trafik, vilket gjort att vi lyckligtvis inte är direkt drabbade av den problematik man hör så mycket om just nu, från exempelvis Arlanda och andra flygplatser i Europa. Vi har inga långa köer i vare sig incheckning eller säkerhetskontroll och vi vänder normalt sett flygplanen inom utsatt tidsintervall." Mellan den 16 maj och 12 juni hade Kalmar Öland Airport en regularitet på 93 % trots ett antal inställda avgångar. "Däremot så är vi indirekt drabbade av personalkrisen, eftersom det kan bli långa förseningar och ibland även inställda ankommande flyg utifrån, vilket då får följder på ankomst- och avgångstider även till och från Kalmar, som del i ett större nätverk, konstaterar Ronny.

Flygplatsen är i princip daglig kontakt med flygbolagen som i sin tur gör allt de kan för att informera sina resenärer om det uppstår förändringar. Kalmar Öland Airport vill råda alla resenärer att vara noga med att tillhandahålla sina kontaktuppgifter, inklusive mobilnummer, när man bokar en resa så att flygbolaget eller arrangören enkelt kan nå fram med uppdaterad information. "När det gäller flygningar till och från Kalmar så kan vi tipsa om vår tjänst Airport Live, säger Karin Lagerlöf, marknadschef på Kalmar Öland Airport. Den finns på flygplatsens hemsida och innehåller realtidsbaserad information där ankomster och avgångar uppdateras så snart vi får ny information från flygbolagen. Vi har full förståelse för att ändrade resplaner och ombokningar till andra flyg eller transportsätt kan ställa till besvär, vilket såväl vi som flygbolagen djupt beklagar. Men vi kan lova att hela branschen jobbar outtröttligt för att förbättra situationen så snart som möjligt", avslutar Karin.

Länk till Airport Live för realtidsinformation här: https://kalmarolandairport.se/airport-live/