Kampanjen Världens Barn uppmärksammar 25 år för barns rätt

I ett kvarts sekel har Världens Barn stått upp för barns rättigheter. Runt om i Sverige engagerar insamlingskampanjen frivilliga på gator och torg. Samtidigt backar den mänskliga utvecklingen i världen. ”Det är extra viktigt att fortsätta arbeta tillsammans”, säger generalsekreterare Kristina Henschen vid Radiohjälpen. ”Vi är stolta över vad vi uppnått under dessa 25 år, ett stort tack till alla som håller i och fortsätter arbeta för världens alla barn.”
Världens Barn i 25 år. En av de som deltar i Världens Barns projekt är Anisha, 15 år och bor i Kalinchowk, ett litet samhälle som ligger utanför Nepals huvudstad Katmandu. Foto: Mani Karmacharya /Wateraid.

Sedan 1997 har Världens Barn arbetat för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. Samtidigt ser möjligheterna för barn allt sämre ut. År av covidpandemi, Rysslands invasion av Ukraina, allt fler utdragna krig och konflikter, extremväder och växande ojämlikhet, är några av de faktorer som bidrar till att mänsklig utveckling backar i världen. På många områden råder det en kris för barns rättigheter, vilket begränsar deras möjlighet till skola, hälsa och trygghet, som exempelvis:

• Barnarbete ökar i världen och särskilt bland barn mellan 5 och 11 år.

• Människor på flykt är fler än någonsin, sedan mätningarna startade. Mer än en tredjedel uppskattas vara barn.

• Allt fler barn går och lägger sig med tomma magar. Hungern ökar och mer än vart femte barn i världen bedöms vara drabbat av undernäring.

Världens Barn har under 25 år bidragit samlat in 1,85 miljarder kronor som bidragit till att miljontals barn i världens fattigaste länder fått möjlighet till utbildning, bättre hälsa och trygghet. Genom detta har barn en stärkt möjlighet att skapa sig en framtid.

Radiohjälpen har tillsammans med 14 civilsamhällesorganisationer och tiotusentals engagerade utgjort kärnan i insamlingskampanjen, vilken organiseras av en särskild riksinsamling. Genom Världens Barn belyser Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion barns rättigheter, annat genom flera radio- och tv-sändningar som tv-galan ”Tillsammans för Världens Barn” samt utbildningsmaterial för skolor.

Stöd Världens Barn

Genom att swisha till 9019506 och märka din gåva Världens Barn är du med och gör skillnad för barn runt om i världen. Tack för din gåva!

Du kan starta en egen insamlingsbössa här: https://bossan.varldensbarn.se/insamlingar

Läs gärna mer om Världens Barn: https://www.radiohjalpen.se/

Engagera dig genom Riksinsamlingen: https://start.varldensbarn.se/hem/

Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest. Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål.

Livsviktigt stöd för Världens Barn26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Totalt samlades 104,6 miljoner kronor in till Världens Barn under 2023. Genom 23 projekt i 14 olika länder gör insamlingen skillnad för barns rätt till hälsa, skola och trygghet. ”Stort tack för det livsviktiga engagemanget, tillsammans gör vi barndomar möjliga”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen som står bakom insamlingen Världens Barn, ihop med svenska civilsamhället och i samordning med Public Service. ”Tack vare allmänhetens gåvor kan vi stötta projekt – där det behövs som mest.”

Så gör din gåva skillnad!22.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Årsredovisningen för 2023 är underskriven. Under året som gått har Radiohjälpens stöd lindrat nöd och räddat liv för människor runt om i världen, men även gjort skillnad i Sverige. Radiohjälpen samlade in 189 miljoner kr och stöttade 46 projekt i 32 länder, och 84 projekt nationellt. ”Det starka engagemanget från allmänheten har gjort att våra kampanjer Världens Barn och Musikhjälpen nått sina näst högsta resultat genom tiderna”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. ”Det är glädjande att människor gör skillnad i en allt svårare utveckling med krig och klimatkatastrofer runt om i världen”.

Insamling för Världens Barn under Melodifestivalen2.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Lidande bland barn i världen ökar. Allt fler barn hungrar, barn tvingas från sina hem och många barn lever mitt i krig och konflikt. Därför är insamlingen för Världens Barn i fokus för insamling i samband med Melodifestivalen 2024. ”Många barn i världen har inget riktigt hem, ingen riktig säng att somna tryggt i eller ingen skola att gå till,” säger Tereza, ett av de medverkande barnen i Radiohjälpens appell för Världens Barn. ”Så får det inte vara”.