Kan det som sker i USA även ske här?

Angeläget samtal mellan Jason Diakité, känd som musikern och performern Timbuktu, och Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare på Teskedsorden, som arbetar för mångfald och tolerans, om hur det var att växa upp som svart i ett vitt Sverige och om hur århundraden av slaveri fortsätter att påverka afroamerikaners liv och möjligheter.
Jason Timbuktu Diakité, artist, rappare och författare har ett starkt antirasistiskt engagemang och är styrelseledamöt i Teskedsorden. Foto: Kirk Edwards.

Timbuktu kom ut med biografin En droppe midnatt 2016, om sin och familjens historia från slaveri i South Carolina till Sverige på 2000-talet.

Du kan inte lämna något bakom dig som fortfarande pågår, säger Jason Diakité. Slaveriets fasor finns kvar i vårt blodomlopp, både för vita och svarta amerikaner. Det går inte att ta på men det märks i sättet vi förhåller oss, till oss själva och till varandra.

Lovisa Fhager Havdelin instämmer:

Jag är född in i ett vitt privilegium som är inte syns för att det aldrig riktigt utmanats. Jag behöver aktivt och medvetet göra det synligt och aktivt göra något åt det, men jag behöver inte. Och det i sig visar vilken orättvisa vi lever i.

SSE Library Sessions är en del av Handelshögskolan i Stockholms serie Natur & Kultur Literary Agenda, där studenter ges möjlighet att möta viktiga författare och få nya perspektiv på världen.

Mötet kommer att ske online och livestreamas från det vackra biblioteket på Handelshögskolan. Det är ett samarbete mellan TeskedsordenSSE LibraryNatur & Kultur Literary Agenda och SSE Art Initiative.

Datum: 3 juni
Tid: 17.15-18.00
Samtalet hålls på engelska
Länk till livestream: www.facebook.com/sseartinitiative

Jiang Millington
jiang.millington@teskedsorden.se

Lovisa Fhager Havdelin är generalsekreterare för Teskedsorden, en ideell organisation som med avstamp i kulturen arbetar för mångfald och mänskliga rättigheter. Foto: Magnus Ragnvid

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom bland annat kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsens ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.