Kända radioprofiler på turné med folkbildande popshow

Vad kan Alice Babs och Laleh lära oss om vår samtidshistoria? Nu är det urpremiär för stjärnglänsande infotainment med Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva. Allt du måste veta om pop är en folkbildande show om hur den svenska musikhistorien speglar vår samhällsutveckling.

Fotograf: Karl Johan Strandberg

Gänget bakom det populära radio- och tv-programmet Pop och politik ger sig nu ut på turné med sin första föreställning någonsin. Med fakta, humor, sång och dans får publiken veta mer om vad musikhistorien kan berätta om vårt samhälle. Vad säger musiken om hur vi människor och våra normer förändrats genom tiderna? Eller hur kommer det sig att Sverige blivit en sådan popnation? Glitter och glam samsas med allvar och analys.

- För oss är musiken dödsviktig. En låt kan summera en hel epok på tre minuter och därför är det fantastiskt att kombinera hits och historia. Samir & Victor berättar lika mycket om nutiden som Karin Juel berättar om dåtiden, säger Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

I Allt du måste veta om pop blandas berättelser om kända artister med låtar från förr och idag. Sådant vi minns väl, men också sådant vi inte kände till och sådant som vi har glömt bort.

- Det blir många häpnadsväckande anekdoter! Vi älskar att gräva fram fantastiska historier om välbekanta artister som Laleh och Alice Babs, men också att belysa musikmakarna som knappt någon kommer ihåg. Vi har också skrivit en massa låtar och det blir både Alcazar-dans och manspreadande gubbrock. Dessutom dyker kända artister upp på de mest oväntade sätt i showen, fortsätter Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

Allt du måste veta om pop görs i samarbete med produktionsbolaget Mameluck.

Urpremiär den 20 oktober i Burträsk Medverkande Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva

Manus och musik Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva Regiöga Paula McManus Scenografi Bengt Fröderberg Kostym Linda Thyr

För mer information: www.riksteatern.se/alltdumastevetaompop

Pressbilder finns på: http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/allt-du-maste-veta-om-pop