Kannängen om Einar Mattssons förvaltning: ”För oss är det som en helt ny värld – superproffsigt”

Med nio fastigheter i Stockholms innerstad är Kannängen-koncernen ett väletablerat familjebolag som värdesätter långsiktig och kompetent fastighetsförvaltning. Einar Mattsson fick förtroendet att ta över förvaltningsuppdraget den 1 november 2021.

Vd Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Foto: John Sandlund

Kärleken till fastigheter går inte att ta miste på när man träffar Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Olle, snart 90 år men fortfarande djupt engagerad i fastighetsfrågorna, är son till grundaren Sven Florén och har genom åren byggt traditionen vidare. Sedan 2016 är dottern Charlotta vd och representerar således tredje generationen i familjeföretaget. Och redan nu är fjärde generationen beredd att så småningom ta vid.

− Min dotter är utbildad civilingenjör från KTH och arbetar redan i fastighetsbranschen, så successionen är säkrad. Det var förresten hon som tipsade om Einar Mattsson, säger Charlotta glatt. När Olle sedan berättar om sin pappa framgår det att byggmästartraditionen är stark i familjen, precis som hos Einar Mattsson.

− Min pappa Sven föddes 1906 på Kungsholmen och det skulle visa sig att han hade entreprenörskapet i blodet. Han utbildade sig på kvällstid till byggnadsingenjör och när karriären satte fart började han bygga i egen regi. Till de första projekten hörde Stora Mossens Idrottsplats och flera småhusbyggen, bland annat i Södra Ängby samtidigt som Einar Mattsson och hans bror var verksamma där, berättar Olle.

”Det var som att komma hem”
Kannängen-koncernens bestånd omfattar idag nio fastigheter, varav sju i innerstaden och två på Lilla Essingen. Sammanlagt finns det 298 hyreslägenheter och 55 lokaler i fastigheterna. En av dem är en renodlad kontorsfastighet med en speciell historia.

− Vi köpte Skaraborgsbankens gamla fastighet vid Oxtorgsgränd – ett lite skamfilat bankpalats med stor potential. Efter helrenovering blev det en jättefin och attraktiv fastighet. Det är juvelen i kronan i vårt fastighetsbestånd, säger Charlotta stolt och Olle instämmer helhjärtat.

Vad kännetecknar er som fastighetsägare?
− Att vi är långsiktiga. Det är viktigt för oss att våra hus är i gott skick och vi är måna om att vara en bra hyresvärd. Det handlar om att sköta underhållet och göra det lilla extra som många uppskattar. Att bry sig om detaljerna. Då blir hyresgästerna också mer aktsamma, förklarar Charlotta.

Nu har ni valt Einar Mattsson för uppdraget att förvalta samtliga Florénas nio fastigheter. Hur kom ni fram till ert beslut?
− Vi använde oss i många år av ett litet bolag som tyvärr fick problem. Därför behövde vi se oss om efter en ny leverantör. Vi vaskade fram tre alternativ. Ett mindre, ett mellanstort och så ett stort bolag – Einar Mattsson. Under processen kom vi till insikt om att vårt bestånd är så pass stort att det krävs mer struktur och effektivitet än vi hade förut. Vi vill på sikt utöka vårt bestånd och det talade också för att vi behövde en partner med lite mer kapacitet. När vi sedan träffade Einar Mattsson var det som att komma hem. Kulturen, värderingarna, det kändes bara rätt.

Totalförvaltning ger trygghet
− Med ett lite äldre bestånd som vårt är det ett konstant flöde av små och stora projekt, som stambyten. Då är det viktigt att ha koll på ekonomin och en professionell projektledning, förklarar Olle.

− Ja, och det är en trygghet med totalförvaltning på flera sätt. Det kostar mer, men det lönar sig tack vare att allting sköts rationellt och med hög kvalitet. Till exempel fick vi tips om en olovlig andrahandsuthyrning i ett av våra hus. Einar Mattsson tog genast hand om det och inom ett dygn fick vi klarhet i saken. För oss är det som en helt ny värld – superproffsigt!, avslutar Charlotta.

Läs mer om Einar Mattssons Fastighetsförvaltnings olika tjänste-erbjudanden på vår webbplats här

Vd Charlotta Wikström och hennes far Olle Florén. Foto: John Sandlund

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar cirka 14 200 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägareBolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Einar Mattsson: Markanvisning för bostäder och LSS-boende i Bredäng27.6.2022 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Exploateringsnämnden i Stockholms stad har fattat beslut om att ge Einar Mattsson en direktmarkanvisning i del av fastigheterna Sätra 2:1 och Vingårdsmännen 1 om ca 6800 m² ljus BTA. Här ska Einar Mattsson utveckla och bygga ca 75 nya bostadsrätter i ett kvarter. Platsen är fint belägen mot naturmark och det är nära till både kommunikationer och service i Bredängs centrum. Einar Mattsson lägger särskild vikt vid trygghet och hållbarhet vid utformningen av fastigheten.

”Lyssna till dem som inte säger något”— fredagsporträttet med Mikael Dimadis17.6.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En av våra mesta livsnjutare, som aldrig säger nej till ett möte där kaffe och något till ingår, är projektledare Mikael Dimadis. En nyfiken, initiativtagande, positiv och pigg person för alla i hans omgivning. Här får vi ta del av hans resa inom koncernen och hur han rör sig obehindrat mellan samba i Rio och gråvattenprojekt i det familjeägda beståndets fastigheter.

Einar Mattssons klimatmål och färdplan för halverat avtryck i nyproduktion16.6.2022 15:27:23 CEST | Nyheter

Einar Mattssonkoncernen har ett övergripande mål om halverade klimatutsläpp till 2030 En mycket viktig pusselbit i det arbetet är att halvera klimatavtrycket som vår nyproduktion står för. Därför har Einar Mattsson Projekt AB formulerat delmål och en färdplan för att nå ända fram. Projektutvecklingschef Sara Albrecht har varit drivande i arbetet och haft gott stöd av ett flertal medarbetare särskilt projektutvecklare Alexandra Buttazzoni samt VD Peter Svensson och hållbarhetsutvecklingschefen Johanna Wikander.