Kärlekshistoria med oändligt många slut - Premiär för Broadwaysuccé

Fnittrig förälskelse blandat med det stundtals obegripliga i att vara människa. Nu är det premiär på Riksteatern för den prisbelönta föreställningen Dimensioner. En gripande kärleksskildring med utgångspunkt i den kvantfysiska idén om att varje ögonblick har oändligt många möjliga utgångar. I rollerna Marie Robertson och Krister Kern, för regin står Carl Johan Karlson.
Fotograf: Sören Vilks

- Dimensioner applicerar den kvantfysiska idén kring multiversum på en kärlekshistoria. Den utforskar alla möjliga skäl till varför två människor som verkligen älskar varandra, inte lever lyckliga i alla sina dagar, och hur mirakulöst omöjligt det är att träffa någon att älska, som älskar en tillbaka, och sen få relationen att överleva, säger Carl Johan Karlson, regissör.

Dimensioner, originaltitel Constellations, är skriven av brittiska stjärnskottet Nick Payne och har tidigare gjort succé på Broadway. Då med Jake Gyllenhaal och Ruth Wilson i rollerna. Nu sätts föreställningen för första gången upp på svenska och framförs av Krister Kern och Marie Robertson.

Föreställningen handlar om biodlaren Roland och kvantfysikern Mariannes kärlekshistoria, från början till slut. Publiken får följa paret genom romantiska höjdpunkter och hjärtskärande smärtpunkter. Allt berättat utifrån den kvantfysiska idéen om att varje ögonblick kan ha oändligt med utgångar.

- I Dimensioner får vi uppleva allt det som händer, och allt det som kunde hänt. Det är en intelligent och överraskande romcom för teaterscenen. Enda sedan Romeo och Julia har vi matats med kärlekshistorier. Men jag kan inte minnas när jag sist läste en kärlekshistoria som var såhär smart och vacker som både handlar om att finna någon, men också om att förlora varandra. Inte kunde man ana att komplicerade fysiska teorier på ett sådant vackert och berörande sätt kunde förklara vad det innebär att vara människa, säger Carl Johan Karlson.

Detta är Carl Johan Karlsons fjärde uppsättning på Riksteatern i rollen som husregissör. Hans tidigare föreställningar för Riksteatern, Katt på hett plåttak, Skimrande vattnet och Bra människor har fått ett fint mottagande av både publik och press.

Marie Robertson är känd från bland annat Rederiet, Äkta människor, Rallybrudar och Cockpit. Krister Kern har medverkat i bland annat Hinsehäxan och Kommissarie Winter.

Premiär den 28 september på Riksteatern i Hallunda, Stockholm

Medverkande Marie Robertson Krister Kern

För mer information: www.riksteatern.se/dimensioner/

Pressbilder finns på: http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/dimensioner

Rättigheter: Nordiska ApS På grund av skillnaderna i innebörd av det engelska ordet constellations och det svenska ordet konstellationer har Riksteatern valt att använda det svenska ordet dimensioner som titel, vilket ligger närmare pjäsens tematik.

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-528 99 15

Fotograf: Sören Vilks

Riksteaterturné för succépjäs om förbjuden kärlek i 50-talets Västerbotten29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Vajlett och Rut är en förbjuden kärlekshistoria i en frireligiös by i 50-talets Västerbotten. En ung nyinflyttad lärarinna och en kortklippt postfröken fattar tycke för varandra. Men samtidigt som känslorna växer mellan dem växer skvallret och rädslan för att bli avslöjade. I regi av Karin Enberg, dramatiserad av Ninna Tersman efter Karin Alfredssons böcker. Ett samarbete mellan Riksteatern och Västerbottensteatern. Turnépremiär med Riksteatern, 3 mars Strängnäs.