Stora retorikpriset

Katrine Marçal tilldelas Stora Retorikpriset

Katrine Marçal tilldelas Stora Retorikpriset 2022 som den 21 april delas ut på Stockholms Handelskammare. Priset delas ut av Föreningen Stora Retorikpriset vars syfte är att stärka demokratin genom att arbeta för att fler får en större retorisk kompetens.
Fotograf: Anna-Lena Ahlström.

– Överväldigande och hedrande, svarar Katrine Marçal på hur det känns att ta emot priset. Hon fortsätter:

– Det finns fortfarande starka krafter som vill tysta ner kvinnor men det är så viktigt att kvinnors röster med auktoritet får höras.

Juryns motivering till att ge Katrine Marçal årets pris lyder:

Årets pristagare har gjort stort intryck med sitt humoristiska, folkbildande och för genren unika uttryck när hon skriver om nationalekonomi. Hon kombinerar patosstarkt historieberättande med logisk briljans och hennes böcker innehåller den ena aha-upplevelsen efter den andra.

Katrine är en inspirerande förebild som berättar om svåra saker på ett begripligt sätt. Vi i föreningen Stora retorikpriset anser att retorik borde vara ett obligatoriskt ämne i hela grundskolan, så att fler får verktygen att höja sina röster på det sätt som Katrine har gjort, säger Klara Härgestam, ordförande för föreningen Stora retorikpriset.

– Med fler som behärskar att kommunicera med förnuft och känsla kan vi få en demokrati med mer delaktighet, därför är det viktigt att börja i skolan, säger Barbro Fällman som instiftade priset år 2008.

Förutom äran får pristagaren ett pris som varje år skapas av olika konstnärer med olika uttryckssätt. Konstnär och skulptör Jenny Söderlund har i år tagit fram priset speciellt för Katrine Marçal.

– Att någon gör konst baserat på mina böcker har aldrig hänt mig förut, det känns otroligt fint, kommenterar Katrine Marçal.

Ladda ned bild
Barbro Fällman, stiftare av Stora Retorikpriset och Klara Härgestam, föreningen Stora Retorikprisets ordförande.

Stora retorikpriset
c/o Klara Härgestam
716 91 Fjugesta

072-206 50 97https://www.storaretorikpriset.org/

För mer information kontakta:
Klara Härgestam juryordförande, telefon 072-206 50 97, e-post: klara@klarabesked.se

Fakta Stora Retorikpriset

Stora retorikpriset instiftades 2008. Föreningen vill stärka demokratin genom att ge fler större retorisk kompetens. De menar att retorik kan hjälpa alla att:

-    lyssna och tala så att fler förstår varandra.

-    ta ansvar för fakta och etik.

-    bli modigare och mer vidsynta.

Därför vill föreningen se retorik återinfört som obligatoriskt ämne i grundskolan. Genom Stora Retorikpriset uppmärksammas retorikens värde för demokratin. Tidigare pristagarna är bland andra Henrik Schyffert, Jason Diakité, Jessica Gedin, Sissela Kyle och Erik Niva.

Mer information: www.storaretorikpriset.org

Följ Stora retorikpriset