Kim Magnusson svensk mästare på Linje SM

Linje-SM är till sist avgjort och Sverige har fått nya svenska mästare och mästarinnor i landsvägscykling. Kim Magnusson, CK HVR16 och Nathalie Eklund, Stockholm CK tog guld i respektive seniorklass och Edvin Lovidius, Södertälje CK och Tuva Richter, Staffanstorps CK vann juniorklasserna.
På pallen, damelitklasen  med Emilia Fahlin, Nathalie Eklund och Matilda Frantzich.
På pallen, damelitklasen med Emilia Fahlin, Nathalie Eklund och Matilda Frantzich.

Herrarna körde 190 km på den 7,6 km långa varvbanan vid Tierp Arena under söndagen. Fem cyklister tog sig loss vid en utbrytning och med endast tre varv kvar satte proffscyklisten Kim Magnusson in en attack och fick med sig proffset Jacob Eriksson som till vardags kör för norska Team Coop.

– Banan var lättåkt trots allt och vi kom iväg i en perfekt utbrytning. Vi kände att vi hade marginalerna på vår sida. Då varken jag eller Jakob är några spurtare satte vi in en attack mot slutet och gav allt vi hade. Trots att vi båda var trötta hade jag väl mest ben kvar, säger Kim Magnusson som blev Svensk mästare även 2017. Han korsade mållinjen på tiden 4:39:20.

På damernas tävling stod Clara Lundmark från Norberg CK för en riktig kämpainsats med solokörning i princip från start och närmare 10 mil av totalt 114 km. Förväntningarna var höga på proffscyklisten Emilia Fahlin som inför dagen tagit bort gipset från en handskada som inträffade vid en tävling helt nyligen. Emilia körde offensivt under dagen och i slutspurten var Emilia i ledning. De sista 50 meterna tryckte Nathalie Eklund sina sista krafter och passerade Emilia någon meter före mållinjen. Nathalie Eklund från Stockholm Cykelklubb började tävlingscykla för bara två år sedan och har ett förflutet som professionell yrkesdansare från Kungliga Svenska Balettskolan.

Junior SM

Edvin Lovidius från Södertälje cykelklubb stod för en mycket offensiv körning och vann en soloseger i juniorklassen, Edvin vann även kortdistans-SM som Upsala CK arrangerade i mitten av augusti på Arlanda Test Track och helt nyligen tog han en fin 6:e plats vid Europamästerskapen, sannerligen ett namn att lägga på minnet för framtiden. CK Bure tog hem silver och bronsmedaljerna genom David Larsson och Leo Jacobsson.

I damernas juniorklass vann Tuva Richter före lagkompisen Jennie Olsson. På tredje plats kom Kajsa Eneroth från HiQ Sports Club.

Upsala Cykelklubb har tagit ett stort ansvar under säsongen och med kort varsel på Svenska Cykelförbundets uppdrag arrangerat SM i disciplinerna Master, Ungdom, Para och Kortdistans SM i augusti.

Mer Information

Frågor tävlingsarrangemanget goranmattsson.uck@hotmail.com telefon 070-575 36 03 eller Johan Törnhage johan.tornhage@upsalack.se telefon 070-618 26 70.

Bilder från helgens tävlingar, kontakta fotograf FredrikVärnebjörk fredproduction@hotmail.comtelefon 070-22 51 583

Resultat SM Landsväg Linje

Dam Senior (114 km)

1 Nathalie Eklund, Stockholm CK, 3:04:50

2. Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna, 3:04:50

3. Matilda Frantzich, CK Ringen, 3:04:52

Herr Senior (190 km)

1. Kim Magnusson, CK HVR16, 4:39:20

2. Jacob Eriksson, Gånghester CK, 4:39:21

3. Lucas Eriksson, Gånhester CK, 4:39:25

Dam Junior (60,8 km)

1. Tuva Richter, Staffanstorps CK, 1:42:38

2. Jennie Olsson, Staffantorps CK, 1:42:38

3. Kajsa Eneroth, Hiq Sportsclub, 1:43:00

Herr Junior (114 km)

1. Edvin Lovidius, Södertälje CK, 2:48:29

2. David Larsson, CK Bure, 2:49:33

3. Leo Jacobsson, CK Bure, 2:49:33

Resultatlistor finns att hämta på https://www.sportstiming.se/event/7973/results

Repris från TV-sändningen går att hitta på https://solidsport.com/scf

Kim Magnusson, svensk mästare linjecykel.