Klar majoritet för familjeåterförening och humanitära skäl

En klar majoritet av svenska folket vill att barn som vistats flera år i Sverige och lärt sig svenska språket ska ha en möjlighet att stanna i Sverige. Rätten till familjeåterförening stödjs också av en klar majoritet. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus på uppdrag av Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Svenska kyrkan.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Just nu pågår samtal mellan samtliga riksdagspartier om framtidens migrationslagstiftning i en parlamentarisk kommitté, där man bland annat diskuterar vilka regler som ska gälla för familjeåterförening och om man ska återinföra humanitära skäl som skyddsgrund.

En ny opinionsundersökning från Novus på uppdrag av Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Svenska kyrkan visar att det finns ett starkt stöd både för rätten till familjeåterförening och för att återinföra humanitära skäl.

• 73 procent instämmer (helt eller delvis) i att barn som vistats flera år i Sverige och lärt sig svenska språket ska ha en möjlighet att stanna i Sverige. 13 procent tar avstånd från det (helt eller delvis).
  • 62 procent instämmer (helt eller delvis) i att personer med humanitära skäl, t.ex. svårt sjuka barn eller vuxna, ska ha möjlighet att stanna i Sverige. 19 procent tar avstånd från det (helt eller delvis).
  • 59 procent instämmer (helt eller delvis) i att barn och föräldrar på flykt som splittrats ska ha en möjlighet att återförenas i Sverige. 23 procent tar avstånd från det (helt eller delvis).

- Vi är inte förvånade över resultatet. Varje dag ser vi tydliga exempel på att medmänskligheten är levande i Sverige. Tusentals frivilliga från våra organisationer jobbar på gräsrotsnivå för att hjälpa samhällets mest utsatta på olika sätt, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

- Våra församlingar möter varje dag människor som på grund av krig och förföljelse separerats från sina anhöriga. Möjligheten till återförening med sin familj är en nyckel till en lyckad integration. Vi hoppas att kommittén tar till sig resultatet av undersökningen, säger Helén Ottosson Lovén, generalsekreterare Svenska kyrkan)

- Vi hoppas att kommittén lyssnar på det svenska folket och ser till att Sverige får en asyllagstiftning som tydligt respekterar barns rättigheter, säger Helena Thybell, generalsekreterare Rädda Barnen.

Undersökningen är genomförd av Novus, där 1 021 intervjuer har genomförts med ett riksrepresentativt urval av allmänheten i åldern 18-79 år, under perioden 30/1 - 5/2 2020

Foto: Magnus Aronson/IKON