Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Klara för Kulturkalaset 2022: Climate Live, Daniel Adams-Ray, Ana Diaz och Hurula

Nu är de första liveakterna klara för Göteborgs Kulturkalas 2022. Mellan 1–4 september kan festivalbesökarna höra några av Sveriges största namn inom musik samt klimatkonserten Climate Live. Som vanligt är Göteborgs Kulturkalas helt gratis och öppet för alla.

Ana Diaz, Daniel Adams-Ray, Climate Live, Hurula. Foto: Luger, Dennis Wernersson, Adam Karsl Johansson, Per Kristiansen.jpg

– Det känns fantastiskt att nu efter pandemin kunna presentera en så stark uppställning artister i ett första släpp. Hurula, Ana Diaz och Daniel Adams-Ray är alla sjukt bra live-akter så besökarna har verkligen något att se fram emot. Dessutom invigs årets festival med en klimatkonsert med Climate Live, vilket är positivt och angeläget för alla. Och det kommer fler släpp, än är vi inte klara, säger Daniel Johansson, producent på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Climate Live, ett event som mixar toppartister med klimatforskare och aktivister, har under sensommaren en turné med stopp i Göteborg. Artister och talare är än så länge hemligt, men under Climate Live i Stockholm 2021 bjöds det på artister som exempelvis Victor Leksell och FirstAid Kit, samt talare som Greta Thunberg och Aysha Jones. Missa inte Climate Live på Kulturkalaset 2022 den 1 september på Kungstorget.

Den flerprisade grammisvinnaren Hurula, som förra veckan släppte sitt femte studioalbum Ingen är kär i år och andra sånger, har beskrivits som det bästa man kan uppleva på svensk scen och som en av de viktigaste artisterna i Sverige. Under sin sommarturné kommer Hurula göra ett stopp i Göteborg och höja kalasstämningen den 3 september på Kungstorget.

Efter sitt genombrott 2019 med singeln “100”, släppte Ana Diaz sitt debutalbum “Tröst och vatten” året därpå. Albumet blev, utöver älskad av både fans och kritiker, även prisbelönt med två Grammisar, en för “Årets Pop” och en för “Årets Textförfattare”. Under 2020 deltog Ana Diaz även i “Så Mycket Bättre”, där hon gjorde stor succé som såväl tolkare som kompositör. Den 4 september uppträder Ana Diaz på Kungstorget.

Efter att ha varit med och format den svenska hiphop-scenen med Snook på 00-talet, gjorde Daniel Adams-Ray solodebut 2010. Hans ”Gubben i lådan” var den mest streamade låten på svenska under hela decenniet. 2021 släppte han sitt tredje soloalbum ”Döda hjärtan kan slå igen”. Han har också varit med i Så mycket bättre. Den 2 september spelar Daniel Adams-Ray på Kungstorget.

Om Göteborgs Kulturkalas
Den 1–4 september kan du ta del av Göteborgs Kulturkalas, en hållbar stadsfestival som är gratis och öppen för alla. I början av sommaren släpps hela programmet. Under festivalens paraply samlas många aktörer och arrangörer för att bjuda på både stora och personliga upplevelser. Allt från folkkära artister, nycirkus, barnteater och utomhusbio, till nya matupplevelser och möjligheten att själv prova på olika aktiviteter – här finns något för alla smaker och åldrar. I år genomförs festivalen både i centrala stan och på nya spännande platser, typiska för Göteborg. Göteborgs Kulturkalas vill bidra och inspirera till en positiv förändring i samhället och har gjort hållbarhet till en del av sitt DNA. www.kulturkalaset.se

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Daniel Adams-Ray. Foto: Dennis Wernersson.
Climate Live. Foto: Adam Karls Johansson.
Ana Diaz. Foto: Luger.
Hurula. Foto: Per Kristiansen.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.