Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Klara för Kulturkalaset 2022: Climate Live, Daniel Adams-Ray, Ana Diaz och Hurula

Nu är de första liveakterna klara för Göteborgs Kulturkalas 2022. Mellan 1–4 september kan festivalbesökarna höra några av Sveriges största namn inom musik samt klimatkonserten Climate Live. Som vanligt är Göteborgs Kulturkalas helt gratis och öppet för alla.
Ana Diaz, Daniel Adams-Ray, Climate Live, Hurula. Foto: Luger, Dennis Wernersson, Adam Karsl Johansson, Per Kristiansen.jpg

– Det känns fantastiskt att nu efter pandemin kunna presentera en så stark uppställning artister i ett första släpp. Hurula, Ana Diaz och Daniel Adams-Ray är alla sjukt bra live-akter så besökarna har verkligen något att se fram emot. Dessutom invigs årets festival med en klimatkonsert med Climate Live, vilket är positivt och angeläget för alla. Och det kommer fler släpp, än är vi inte klara, säger Daniel Johansson, producent på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Climate Live, ett event som mixar toppartister med klimatforskare och aktivister, har under sensommaren en turné med stopp i Göteborg. Artister och talare är än så länge hemligt, men under Climate Live i Stockholm 2021 bjöds det på artister som exempelvis Victor Leksell och FirstAid Kit, samt talare som Greta Thunberg och Aysha Jones. Missa inte Climate Live på Kulturkalaset 2022 den 1 september på Kungstorget.

Den flerprisade grammisvinnaren Hurula, som förra veckan släppte sitt femte studioalbum Ingen är kär i år och andra sånger, har beskrivits som det bästa man kan uppleva på svensk scen och som en av de viktigaste artisterna i Sverige. Under sin sommarturné kommer Hurula göra ett stopp i Göteborg och höja kalasstämningen den 3 september på Kungstorget.

Efter sitt genombrott 2019 med singeln “100”, släppte Ana Diaz sitt debutalbum “Tröst och vatten” året därpå. Albumet blev, utöver älskad av både fans och kritiker, även prisbelönt med två Grammisar, en för “Årets Pop” och en för “Årets Textförfattare”. Under 2020 deltog Ana Diaz även i “Så Mycket Bättre”, där hon gjorde stor succé som såväl tolkare som kompositör. Den 4 september uppträder Ana Diaz på Kungstorget.

Efter att ha varit med och format den svenska hiphop-scenen med Snook på 00-talet, gjorde Daniel Adams-Ray solodebut 2010. Hans ”Gubben i lådan” var den mest streamade låten på svenska under hela decenniet. 2021 släppte han sitt tredje soloalbum ”Döda hjärtan kan slå igen”. Han har också varit med i Så mycket bättre. Den 2 september spelar Daniel Adams-Ray på Kungstorget.

Om Göteborgs Kulturkalas
Den 1–4 september kan du ta del av Göteborgs Kulturkalas, en hållbar stadsfestival som är gratis och öppen för alla. I början av sommaren släpps hela programmet. Under festivalens paraply samlas många aktörer och arrangörer för att bjuda på både stora och personliga upplevelser. Allt från folkkära artister, nycirkus, barnteater och utomhusbio, till nya matupplevelser och möjligheten att själv prova på olika aktiviteter – här finns något för alla smaker och åldrar. I år genomförs festivalen både i centrala stan och på nya spännande platser, typiska för Göteborg. Göteborgs Kulturkalas vill bidra och inspirera till en positiv förändring i samhället och har gjort hållbarhet till en del av sitt DNA. www.kulturkalaset.se

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Daniel Adams-Ray. Foto: Dennis Wernersson.
Climate Live. Foto: Adam Karls Johansson.
Ana Diaz. Foto: Luger.
Hurula. Foto: Per Kristiansen.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.